Hiteles információ, digitális támogatás – így segít a Semmelweis HELP az egészségtudatosságban
A Semmelweis HELP nem csupán egy egészségügyi alkalmazás – hanem a hitelesség, a digitalizáció és a társadalmi hasznosság találkozása. Az „Az Év Honlapja” díj egyik kiemelkedő pályázójaként a fejlesztés mögött egy olyan elkötelezett csapat áll, amely orvosszakmai tudást, technológiai innovációt és felhasználóbarát szemléletet ötvöz, hogy valódi segítséget nyújtson a mindennapokban.
Az alábbi interjú betekintést nyújt abba, hogyan jött létre ez a különleges applikáció, milyen kihívásokat kellett leküzdeni, és hogyan válhat egy digitális egészségügyi megoldás valódi közösségi értékké.

Mi motivált titeket arra, hogy nevezzetek ’Az Év Honlapja’ pályázatra?
Szeretnénk, ha az ingyenesen elérhető Semmelweis HELP alkalmazás minél több emberhez eljutna, így egy percig sem volt kérdés, hogy nevezzünk “Az Év Honlapja” pályázatra, amely egy igen rangos megmérettetés.
Mi volt a legfontosabb prioritás a fejlesztési folyamat során?
Mára minden korábbinál jobban felértékelődött az egészségünkkel kapcsolatos, biztos helyről származó, hiteles információ szerepe. A magyar lakosság közel 70 százaléka keres egészségügyi információt online. Ez egy olyan adottság, amelyeket megváltoztatni nem tudunk, de hiteles tartalmakat közvetítve a lakosság felé növelhetjük az egészségtudatosságukat.
Azzal a céllal hoztuk létre a 2023-ban a leggyakoribb gyermekbetegségeket tartalmazó Semmelweis HELP-et, hogy enyhítsük a felhasználók aggodalmait és bizonytalanságait az egészségi állapotukkal kapcsolatban. A hiteles forrásból származó információk mellett fontos szempont volt, hogy felhasználóbarát is legyen a felület.
Mivel az alkalmazás igen rövid időn belül rendkívül népszerű lett, nem volt kérdés, hogy tovább fejlesztjük a felnőtt betegségekre is. 2024. október 14-től már általános, felnőtt háziorvosi, szemészeti és szülészet-nőgyógyászati helyzetekben is futtathatunk le tünetellenőrzést.
Az alkalmazás 778 tünetet és 740 betegséget tartalma, utóbbihoz leírások, kezelési útmutatók is készültek, melyekhez akár tünetellenőrzés nélkül is hozzáférhetnek a felhasználók a Tudástár nevű menüpont alatt. Itt oktatóvideók, animációs kisfilmek és különböző segédletek is elérhetők, például a helyes lázcsillapításról, sebkötözésről vagy a fájdalomcsillapítás módszereiről.
Milyen szempontokat tartottatok szem előtt a felhasználói élmény kialakításakor?
A felület tervezésekor nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy az alkalmazás megjelenése barátságos és bizalomkeltő legyen. A felnőtt orvosi szakterületek bevonásával némiképp változott a felhasználóink életkora, legnagyobb örömünkre az idősebb korosztály is aktívan használja a Semmelweis HELP-et. A célunk a fejlesztés során az volt, hogy ők is könnyen átlássák a felületet. Emellett több színes, praktikus megjelenésű informatív ún. panelt fejlesztettünk, amelyek egyszerűsítik, rövidítik a tünetellenőrzést. Ilyen a vérnyomás, vércukor és a pulzus értékek megadására alkalmas panel, a terhességi időt kiszámító panel, és az akut helyzetek gyors felismerését szolgáló szemészeti panel.
Milyen nehézségekkel, kihívásokkal szembesültetek a folyamat alatt?
A gyakorló, betegeket gyógyító orvosok részéről az applikáció fejlesztése teljesen más gondolkodást és logikát igényelt, hiszen más szerkezetben kellett elhelyezniük az ismeretek tégláit úgy, hogy azok jól működő egészet adjanak. Emellett az is kihívást jelentett, hogy az alkalmazás szociokulturális és nyelvi készletbeli különbségektől függetlenül is használható legyen. Ezért létrehoztunk egy közérthetőséget segítő, beépített szinonimaszótárt, amelyet nem láthatnak a felhasználók, de élvezhetik az előnyeit, amikor más-más kifejezéssel gépelnek be egy-egy tünetet, vagy testrészt. Van olyan tünet, amellyel kapcsolatban 42 szinonimát gyűjtöttünk össze, utánajárva annak is, hogy az ország különböző területein milyen szavakat használnak az adott témára. Szintén összegyűjtöttük a lehetséges elírásokat, helyesírási hibákat, hogy akkor is működjön a rendszer, ha valaki rosszul ír be valamit.
Milyen hatással volt ez az elismerés a csapatra és a motivációra?
Minden elismerés megerősít minket abban, hogy jó úton haladunk és motivál a további fejlődésre.
Mit tartotok a legfontosabbnak ahhoz, hogy egy honlap/applikáció sikeres legyen?
Figyelni kell az iparági trendekre és természetesen a felhasználói igényekre.
Mi az, amitől ti úgy gondoljátok, hogy a honlapotok/applikációtok igazán kitűnik a többi közül? Mi különböztet meg titeket a versenytársaitoktól?
A Semmelweis HELP hazai viszonylatban teljesen egyedi, nincs tudomásunk hasonló alkalmazásról. Az applikáció adatbázisában található tartalmakat a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ validálta.
Milyen céljaitok vannak a közeli és távoli jövőben?
Számos lehetőség rejlik a Semmelweis HELP-ben, erről most folynak a tárgyalások.
Milyen fogyasztói igény hívta életre az applikációtokat?
A lakosság közel 70%-a online keres egészségügyi információt, azonban sokszor nehéz hiteles forrást találni. A Semmelweis HELP erre az igényre reagál: célunk az volt, hogy egy könnyen használható, közérthető és megbízható alkalmazást hozzunk létre, amely segít enyhíteni az emberek aggodalmait és bizonytalanságát az egészségi állapotukkal kapcsolatban – legyen szó gyermekekről vagy felnőttekről.
Milyen egyedi megoldásokat alkalmaztatok az alkalmazásban a versenytársakhoz képest?
Hazai viszonylatban nem tudunk a Semmelweis HELP-hez hasonló alkalmazásról.