Az alapértékektől a PR-csúcsig
Ferling József több mint harminc éve vezeti a róla elnevezett kommunikációs ügynökséget, miközben a szakma meghatározó alakjává vált. Az évek során nemcsak a cég, de maga a PR is radikálisan átalakult: a faliújságok és vállalati lapok korszakából a mobilalapú belső kommunikáció világába léptünk. A közösségi média, a digitalizáció és a gyorsuló információáramlás új kihívásokat és lehetőségeket hozott – de vajon könnyebbé vagy nehezebbé tették a szakmát? Hogyan lesz egy komlói diszkont első PR-kampányából egy országosan elismert ügynökség? Miért érdemes néha hátralépni, hogy aztán még nagyobbat léphessünk előre? Hogyan találkozik a PR a művészettel, és mi köze mindennek a családhoz?
Íme egy inspiráló beszélgetés arról, hogyan lehet szenvedéllyel és értékkel vezetni – nemcsak egy ügynökséget, hanem egy teljes szakmát is.
Már több mint harminc éve vezeted a Ferling Kft.-t, és rengeteg elismerést kaptál. Ha visszanézel erre az útra, mik voltak a legmeghatározóbb pillanatok számodra?
Rengeteg „leg”-em van. Mondhatnám, hogy az első PR-kampányunk, amit még a múlt évszázadban, a komlói Süni Diszkontnak készítettünk, vagy az, hogy sok évvel később, amikor a Magyar PR Szövetség Örökös Tagja címmel és egy tőlem való idézet kivetítésével köszöntöttek egy szakmai konferencián. De a leginkább meghatározó talán mégis a vállalkozás alapítása volt. Amikor a hivatalos papírokkal bejutottam a cégbíróságra, az épp a 10. házassági évfordulónkra esett. A két történet, a családi és a céges, azóta is párhuzamosan halad.
Volt egy olyan döntésed, ami igazán sorsfordító volt a cég számára? Miért volt ez ennyire meghatározó?
Rövidtávon az ember többször is érezheti azt, hogy akkor éppen valami nagyon komoly dolgot csinál, aztán később kiderül, hogy nem történt semmi rendkívüli. De ugyanígy, sokszor szinte észre sem vesszük, és hipp-hopp, egy másik dimenzióban találjuk magunk. Steve Jobstól kölcsönöztem a gondolatot, hogy mindaz, ami velünk történik, visszafelé tekintve egyszer majd értelmet nyer, és logikus láncolatot alkot. Ha a FERLING történetében ilyen sorsfordító pontot keresek, akkor leginkább egy visszafordító-pont az, amit megnevezhetek. Nem azt, amikor 2013 végén átadtam a fiamnak a cég irányítását, hanem azt, amikor néhány év után visszaadta nekem. Az a hátralépés akkor még túl korai volt, a visszatérés pedig igazán jólesett. A következő évek mind szakmai, mind üzleti tekintetben az ügynökség legsikeresebb korszakát hozták.
Melyik elismerésedre vagy a legbüszkébb, és miért?
Arra, ami teljesen váratlanul ért. 2022-ben Példakép díjra jelöltek a Digital Hungary-n.
Hogyan változott a cég szemlélete és működése az évek alatt? Van valami, amit teljesen máshogy csináltok ma, mint a kezdetekben?
Csak az alapértékeink azok, amik változatlanok: tudatosság, érték, szenvedély. Körülöttünk közben szinte minden más megváltozott. Az eszközök, a megoldások, az internet, a közösségi tér, a médiakörnyezet, a gazdaság, a társadalom… minden. Amikor 2 évvel ezelőtt Magyarországon először szereztünk nemzetközi pr-szakmai akkreditációt, dokumentáltunk minden folyamatot. Nagyon tanulságos volt. Főleg, hogy talán csak a DNS-ünk vagy az ujjlenyomatunk alapján lehetett volna ezekből visszafejteni, hogy miként is dolgoztunk 10, 20, 30 évvel ezelőtt, hasonló kihívásokon.
Egy PR-ügynökséget vezetni folyamatos alkalmazkodást és rugalmasságot kíván. Mi volt a legnagyobb kihívás, amivel szembe kellett nézned, és hogyan sikerült megoldani?
Szerencsés vagyok, hogy nehéz helyzetekben úgy megyek előre, mint a cigány lova. Neki a falnak is, ha útban van. És ugye azt mondja róla az eladó, hogy nem vak az, csak bátor. Ilyen volt, amikor egyik ügyfelünk vezérigazgatója egy kritikus helyzet kirobbanásakor a csapatának az irányítását néhány napra átadta nekem, ő meg minden előzetes egyeztetés nélkül szabadságra ment. Az első fél órában azért nem volt őszinte a mosolyom.
Hogyan látod a PR-szakma fejlődését az elmúlt évtizedekben? Mik a legfontosabb trendek most?
A munkaerőpiac változásai felértékelték, de azt is mondhatom, hogy méltó helyre emelték a belső kommunikációt. A munkáltatói márkaépítés, a munkavállalói lojalitás erősítése minden korábbinál nagyobb jelentőséget kapott, és ez kedvezően hatott a PR-szakma reputációjára is. A PR már jó ideje nem „csak” sajtókommunikáció, nem csak látványos ötletekkel operáló szolgáltatás, hanem az emberek és csoportok közötti megértést és együttműködést szolgáló stratégiai menedzsment-feladat.
A digitalizáció mennyire formálta át az ügynökségi munkát és a vállalati stratégiát? Volt olyan technológiai változás, ami teljesen új irányt hozott?
Mondhatnám azt, hogy teljesen, és technikai értelemben ez így is van. Minden gyorsabb, minden könnyebben mérhető, minden mindenhol elérhető. A célozhatóság, az azonnaliság, az interakció, a határtalanság a kommunikációban alapvetően új klimatikus környezetet hozott. Az ügynökségi munka lényege azonban nem változott, és talán igaz ez a stratégiára is. Taktikai szinten persze már szabad szemmel is jól látható minden változás. Hogy csak egy példát mondjak: miközben megvan a létjogosultsága a munkásgyűléseknek, meg a faliújságnak, a vállalati lapnak, vagy éppen az intranetnek is, a belső kommunikáció fő árama egyre inkább a mobiltelefonokra kerül át.
Milyen új készségek kellenek ma egy sikeres PR-szakembernek?
Mire felsorolnám ezeket, addigra számos újabbal lehetne bővíteni a listát. Talán olyanokkal is, amiket ma még azonosítani is nehéz. Éppen emiatt, szerintem a legfontosabb a nyitottság, a kíváncsiság, a tanulási hajlandóság és a taníthatóság. A sokoldalúság, az empátia, a tájékozottság, a kreativitás és a rugalmasság ezek nélkül nem érvényesül.
A közösségi média milyen hatással volt a PR-kommunikációra? Könnyebbé vagy inkább nehezebbé tette a szakmát?
A közösségi média, ahogy a AI is, körülmény. Nem könnyebb, nem nehezebb, mint amilyen nehéz Mózes két kőtáblája volt. Egy adott kor adott technológia szintjén a PR-nek mindig a leghatékonyabb eszközöket és megoldásokat kell használnia.
Miért döntöttél úgy annó, hogy támogatod 'Az Év Honlapja' pályázatot? Mit jelent ez a Ferling Kft. számára?
Miért ne támogattuk volna? De tényleg. Élvonalbeli megoldásokat szemléző, jó presztízsű, szakmai kezdeményezés. tartozunk ennyivel annak az iparágnak, amelyből mi is élünk, amelyben dolgozunk. Az együttműködés számunkra is jó láthatóságot adott.
Az elmúlt tíz évben szerinted hogyan változtatta meg a pályázat a digitális kommunikáció világát?
Hogy a változásban ennek a pályázatnak mennyi szerepe volt, azt nem tudom. Az biztos, hogy az elindításakor némi jövőbelátás biztosan szükségeltetett. Ami ma trend, az korábban csak sejtés, jobb esetben előrejelzés volt csupán, és lám, itt vagyunk, trendben vagyunk, és ez ennek a pályázatnak komoly érdeme.
Hogyan látod a magyar weboldalak fejlődését az utóbbi években? Merre tartunk szerinted?
A napokban megnéztem egy régi filmet, ami középiskolás koromban teljesen lenyűgözött. Hát, mint mondjak, hihetetlenül lassú volt, nem is értem, hogy bírtuk végignézni többször is annak idején. Nos, szerintem ugyanígy vagyunk a magyar és mindenféle weboldalakkal is. Tartják a lépést a változásokkal. A mai kor ritmusára reflektálnak, a mai kor felhasználóinak igényeit és szemmozgását követik.
Mit tanácsolnál a mostani pályázóknak, hogy ne csak technikailag, hanem tartalmilag is kiemelkedő weboldalt készítsenek?
Erre a kérdésre könnyű azt a közhelyes választ adni, hogy a „content is king”, mert mi lehetne más. Tartalom nélkül az egész bűvészkedés mit sem ér. De a forma, a működés az, ami életre kelti, felgyorsítja, és hatékonyan célba tudja juttatni a tartalmakat.
A lányod, Szonja illusztrációi már két könyvhöz is kapcsolódnak. Milyen érzés látni, hogy a kreativitás és a szakmai igényesség a családban is tovább él?
És azoknak a könyveknek a száma egyre nő… Mi pedig nagy rajongói vagyunk. Szülőként aligha van más feladatunk már, mint gyönyörködni a munkáiban. És örülni, ha néha-néha hasonlóan kreatívnak érezzük magunkat is, ha hasonlíthatunk rá.
Ha készülne egy illusztráció rólad mint vezetőről, hogyan képzelnéd el? Milyen elemek lennének rajta?
Pár darab puzzle egész biztosan. És talán lenne a képen még lendület, erő, napsütés. És fontos szereplő lenne a képen a feleségem, mert néha elfeledkezik róla a világ, hogy minden sikeres férfi előtt egy nagyszerű nő jár.
Ha egyetlen idézettel kellene összefoglalnod az üzleti és személyes hitvallásodat, mi lenne az?
Széchenyitől való, hogy „Azokból a kövekből, melyek elénk gördülnek, kis ügyességgel lépcsőt építhetünk.”
Szerinted van átfedés a PR, a művészet és a vezetés között? Hogyan látod ezek kapcsolódását?
Az életben nevet adunk a dolgoknak, mert így talán könnyebb eligazodni köztük. De ezek is csak címkék. A vezetés művészet. A PR egyszerre művészet és kézművesség. A művészet pedig valami belülről fakadó erő, ami az emberi élet számára majdnem olyan fontos, mint az oxigén.
Mit tanácsolnál egy fiatal vállalkozónak vagy szakembernek, aki a PR vagy a kreatív iparágak világában szeretne sikereket elérni?
Olvasson válogatás nélkül mindent, ami elérhető. Szerezzen munkatapasztalatot, minél szélesebb körből, minél több szektorban. Utazzon, figyeljen meg dolgokat, embereket, fedezze fel a szubkultúrák különbségeit. És kellő alázattal forduljon a munkához.