”Megerősítjük a fiatalokat a pályaválasztásban”
Örömmel mutatjuk be nevezőnket, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) új felvételi portálját, amely jelentős lépés a pályaválasztás egyszerűsítésében, és a diákok tájékozódásának segítésében. A beszélgetés során az olvasók bepillantást nyerhetnek a portál működésébe, és annak előnyeibe.
Hogyan mutatnátok be magatokat és a projekteteket röviden?
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (Műegyetem, BME) több, mint 240 éves intézmény. A hazai felsőoktatási rangsorokban vezető, világviszonylatban a műszaki felsőoktatásban a legjobb 2-6%-ban jegyzett. A magyar mérnökképzés háromnegyede itt folyik, közel 24.000 hallgatóból 2300 nemzetközi. A tavalyi évben alapjaiban megváltozott felsőoktatási felvételi rendszer miatt úgy gondoltuk, szükséges egy olyan tematikus felületet kialakítanunk, ahol minden, a magyar felvételivel kapcsolatos információ megtalálható. A BME kommunikációja számos célközönséghez szól, felvi.bme.hu közülük elsősorban a felvételi előtt álló tanulóknak vagy az alapszakos képzésben továbbtanulást tervező hallgatóknak készült. Egy olyan online hely, ahol a praktikus információk, határidők, mérföldkövek vagy fontos felvételi események mellett a felvételi követelményekről is tájékoztatunk.
A megváltozott (és jelenleg is átalakulás alatt álló) felsőoktatási felvételi pontszámítási módszerhez egyedi pontszámító kalkulátort fejlesztettünk a felvi.hu oldalon elérhető központi kalkulátor mellett, hogy mindenki a konkrét, megpályázni kívánt szakhoz kapcsolódó BME-s esélyeit kalkulálhassa. Ehhez szorosan kapcsolódott egy átfogó szakkereső modul egyedi fejlesztése is, amely különböző kategóriák mentén szűri, illetve mutatja be az érdeklődő számára érdekes szakokat. A szakkereső modulhoz egységesített, egyedi dizájnnal ellátott szakprofilokat hoztunk létre előzetesen, amelyek alapján a rendszer működik. A honlapon külön aloldalban integráltuk a BME Nyílt Napot, amely egyetemünk legfontosabb pályaválasztási eseménye. Ehhez kapcsolódóan beépített regisztrációs formot fejlesztettünk, ahol a regisztrálók egyedi QR kódot kaptak. A QR kód helyszíni leolvasásához mobilapplikációt hívtunk életre, így a helyszínen megjelentek automatikus üzenetküldéssel hivatalos igazolást kaptak a jelenlétükről.
Mi inspirált titeket arra, hogy részt vegyetek ’Az Év Honlapja’ versenyben?
Fontos és hiteles szakmai fórumnak tartjuk és régóta ismerjük Az Év Honlapját. Nagy elismerést és fontos visszacsatolást jelentene számunkra, ha oktatás kategóriában a BME honlapját méltatná a szakmai zsűri.
Mikor és hogyan fogalmazódott meg bennetek az ötlet, hogy elindítsátok a honlapotokat/applikációtokat?
A felvi.bme.hu honlap létrehozásának szükségességét a 2024-es felvételi rendszer változásait előrevetítő hivatalos értesítők után határoztuk meg, azzal a céllal, hogy a célközönségünknek egy helyen összegyűjtve mutassuk meg a fontos információkat, az ő nyelvezetükön. A portálfejlesztést a BME teljes mértékben belső kapacitással valósította meg. A portál UX elemzését a BME GTK Ergonómia Tanszék, a grafikai tervezést a BME Építészmérnöki Kar, a fejlesztést a Villamosmérnöki és Informatikai Kar munkatársai végezték. A projektet a BME Kommunikációs Igazgatóság vezette. A munka közreműködők toborzásával és a rendelkezésre álló informatikai erőforrások feltérképezésével indult. A felhasználói és tartalmi igényeket feltáró kutatással, kérdőíves és fókuszcsoportos vizsgálatokkal, perszóna és stakeholder interjúkkal készítettük elő. Az eredményekre alapozva digitális arculati felülettervezés következett UX, UI fókusszal. Kialakult az oldal információs architektúrája. A BME arculatának bizonyos elemei szerves részei a Műegyetemről alkotott, széles körben ismert vizuális képnek (pl. a bordó szín, logó). Ezeket a hagyományos dizájnelemeket megőrizve céloztuk meg egy átlátható, letisztult arculat létrehozását, amely ötvözi a korszerű megjelenítést a hagyományőrzéssel.
Milyen funkciót vagy jellemzőt tartotok a legfontosabbnak a projektetekben, amely a célcsoport számára a legtöbb értéket nyújtja?
A honlap eredményeit Google Analytics segítségével is vizsgáljuk. A kimutatások jól alátámasztják, hogy a felvételi határidőket vagy felvételi eseményeket megelőző időszakokban a látogatottság megugrik, és leginkább az egyedi pontszámító kalkulátor, szakkereső modul és a felvételi események tartalmai köré koncentrálódik. A honlapon belül kiemelt eseményként kezeljük a BME Nyílt Nap eseményét, amely látogatószámban idén is több, mint 6200 középiskolásnak adott tájékoztatást egyetemünkön. Az esemény modern, a célközönség által preferált dizájnt és aloldalt kapott. 2024. november 29-én, az idei nyílt napon közel 14.000 látogatást könyveltünk el a felületen néhány óra alatt, ahol online naptárunkban leginkább programokat kerestek a helyszínre látogatók.
Miért érzitek úgy, hogy a ti megoldásotok különleges vagy kiemelkedő a digitális térben?
Nem minden egyetem készített saját felvételi oldalt, főleg nem saját pontszámító kalkulátort, hiszen a hivatalos pontszámítás a felvi.hu oldalon történik. Mégis, úgy gondoljuk, fontos, hogy támogassuk saját felülettel a leendő hallgatóinkat, ahol a külső forrásoktól függetlenül, folyamatosan biztosíthatunk számukra releváns információt. A külső felületekre nincs hatásunk, a saját felületünket pedig saját hatáskörben a célcsoportunk igényei szerint működtethetjük, up-to-date. A hazai egyetemek felvételi kínálatában rendkívül fontosnak tartottuk azt is, hogy a saját, egységesített szakprofiljainkkal, hasonló keretek között legyen összehasonlítható egy-egy képzési területünk, vagy egyetemi karunk által kínált képzés, ahol a szakprofil azok mentén a kérdések mentén alakult ki, amelyeket a megelőző kutatásainkban a célközönségünk megfogalmazott.
Milyen szempontokat tartotok szem előtt, amikor a célcsoportotok számára új funkciókat vagy tartalmakat terveztek?
Érthető, a célcsoport által preferált megjelenés, tartalmi struktúra és nyelvezet. Releváns és naprakész információ. Hiteles, megbízható információ. Érdekes és hasznos, fontos megoldások.
Mik azok a tényezők, amik biztosítják, hogy a felhasználói élmény ne csak jó, de emlékezetes is legyen?
A felület funkcióinak és tartalmainak egyedi jellege. A felvételi pontszámítás bonyolult rendszerében például bizonyos pontszámítási módszerek csak a BME-hez köthetők (intézményi pontok, amellyel a rendszer kalkulál). A szakprofilokról átjárás biztosított a közvetlen kari kontaktszemélyekhez vagy szervezeti egységekhez. A BME Nyílt Nap minden évben visszatérő, idén ismételt rekord látogatási számot hozó eseményünk. Az eseményről utókommunikálunk is felületeinken (honlapok, közösségi-média felületek), de lehetőséget nyújtunk eseményt követő kérdőív kitöltésével arra, hogy a megjelentek elmondják egyéni meglátásaikat, preferenciáikat, igényeiket.
Milyen digitális trendek és/vagy innovációk, elengedhetetlenek manapság egy honlap/applikáció fejlesztése során?
Letisztult, átlátható de modern dizájn és struktúra. Fontosnak tartom azt is, hogy egy fejlesztés ne legyen a szervezetétől stílusidegen. Ne akarjunk extrém megoldásokat kommunikálni, ha mi magunk nem vagyunk túl extrémek. Próbáljuk megkeresni az aranyközéputat a fejlődés, fejlesztés, előremutató megoldások és a saját egyéniségünk (mint szervezet) között. Így maradhatunk hitelesek és így adhatunk olyan képet magunkról, amely bizalmat kelt a célcsoportunkban.
Ha szabadon változtathatnátok vagy fejleszthetnétek bármit a honlapotokon most, akkor mi lenne az?
Folyamatosan fejlesztjük a tartalmainkat a központi elvárások szerint. A pontszámítás metodikája bármikor változhat központi szinten, amelyet adaptálnunk kell a saját profilunkba is (hamarosan egy ilyen frissítés várható, amelyet már jóideje előkészítünk). A honlapon Google Maps beágyazás segíti például a fiatalok tájékozódását, hogy melyik épület merre található a BME kerületnyi kampuszán. Szeretnénk ezeket a helyszíneket az egyes programjaink, eseményeink leíró oldalaiba is integrálni. Terveink között szerepel az épületeken belüli tájékozódás interaktív segítése és felhasználói profilok létrehozása, ahol egyéni preferenciák szerint akár saját programnaptárt készíthet majd magának például egy a nyílt napunkra látogató fiatal.
Hogyan méritek a látogatók/felhasználók elégedettségét? Mit gondoltok, mi az, ami miatt visszatérnek?
A felvi.bme.hu egy kampányoldal. A látogatóink évről-évre frissülnek a középiskolás korosztályból. Ők ősszel és télen a felsőoktatási felvételijükön gondolkodnak leendő alapszakosként és február 15-ig kell, hogy véglegesítsék jelentkezésüket. A mesterképzések, és a keresztféléves mesterképzések meghirdetésével azonban az alapszakos hallgatók is célcsoport, így, aki egyetemi évei előtt már megszerette és használta a felületet, fontos, hogy bizalommal térjen vissza és válogasson a mesterképzéseink között is. A felvi.bme.hu-n vizsgáljuk, hogy milyen csatornákból érkeznek a felvételi oldalra. A BME új hallgatóit minden évben megkérdezzük ugyanerről, amely fontos visszajelzés a honlap tekintetében is.
Hogyan teszitek a tanulási folyamatot könnyebbé és elérhetőbbé a diákok számára az oldalon?
A felvi.bme.hu a konkrét tanulás helyett az eligazodásban segít, ahol mankót kínálunk a felsőoktatási felvételi rendszer szövevényes rendszerében. Célunk, hogy megerősítsük az érdeklődő fiatalt pályaválasztási döntésében.
Milyen rövid- és hosszútávú terveitek vannak? Hogyan képzelitek el a honlapotok fejlődését a jövőben?
Erre a kérdésre tulajdonképpen korábban már válaszoltam, szeretnénk évről évre interaktív, hasznos funkciókkal bővíteni az oldal, a praktikumra és az egyéni preferenciákra építve.