Liget Budapest: Digitális Kapu a Városliget Élményéhez
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a Városliget Zrt.-t. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főbb szakaszaiba, és azokba a kihívásokba, melyekkel szembesültek az út során. Megosztják velünk a jövőbeli terveiket, amelyekkel tovább szeretnék erősíteni jelenlétüket az online térben.
Hogyan mutatnátok be magatokat és a projekteteket röviden?
A Liget Budapest Projekt jelenleg Európa legnagyobb kulturális tartalmú városfejlesztési projektje, melynek köszönhetően a Millennium óta nem látott léptékű kulturális és tájépítészeti beruházásokkal gazdagodott az ország. Eddig a Városliget zöld felületének mintegy fele újult meg, és jött létre Budapest elsőszámú családi élményparkja, de mindezek mellett a főváros és Magyarország új jelképei is megszülettek: a Magyar Zene Háza, a Néprajzi Múzeum mára hazánk világszerte látható nevezetességeivé váltak. A Liget Budapest Projekt új fogalommá vált a kulturális térben. Visszaigazolja mindezt, hogy az új attrakciók látogatószáma már átlépte a 12 millió főt.
A Liget Projekt átszövi a teljes Városligeti intézményi hálózatot, szolgáltatást nyújt a Szépművészeti Múzeumnak csakúgy, mint a Pántlika Bisztrónak, és érinti a Széchényi Fürdőtől a Millennium Házáig valamennyi Ligetben található intézmény környezetét, ezen felül hozzájárul a teljes Városliget látogatottságának növeléséhez, programkínálatának bővítéséhez és elérhetővé tételéhez.
Mi inspirált titeket arra, hogy részt vegyetek ’Az Év Honlapja’ versenyben?
Nagyon fontosak az elismerések, mert visszaigazolást adnak arról, hogy jól gondolkodtunk, hogy értékeset hoztunk létre, a kitalálásra és megvalósításra fordított idő és szellemi energia jól hasznosul. A Liget projektben éppen ezért külön figyelmet fordítunk a díjakra történő pályázatokra, és örömünkre szolgál, hogy számos hazai és nemzetközi építészeti és turisztikai díjat sikerült elnyernünk. Nagy izgalommal nyújtottuk be a pályázatot az Év weboldala díj elnyerése reményében 4 kategóriában is, mindegyikre az adott kategóriának megfelelő indoklással. Az izgalmunkat fokozta, hogy ez alkalommal a saját munkánkat, a kommunikációs csapat munkáját fogja lemérni a zsűri, amire még nem volt példa, eddig mindig a projekt elkészült elemeit, a Magyar Zene Háza, vagy a Néprajzi Múzeum tartalmát, és épületét érékelték, díjazták.
Mikor és hogyan fogalmazódott meg bennetek az ötlet, hogy elindítsátok a honlapotokat/applikációtokat?
Azért döntöttünk a Liget Budapest weboldalának a megújítása mellett, mert a korábbi weboldalunknak – annak ellenére, hogy projekt és corporate weboldal volt - rendkívül magas látogatottsággal bírt, mivel nagy volt az érdeklődés a projekt fejlődése iránt. Ebből kellett olyan információs és programgyűjtő oldalt tervezni, ami nagyon széles célcsoportokat érdekelhet. Annál is inkább, mivel a Városligetnek nem volt egy olyan gyűjtő weboldala, amely az idelátogatók szempontjából mutatta volna be a park és az itt található intézmények kínálatát. Az volt a célunk, hogy ha egy látogató nem konkrétan egy adott intézményben szeretne jegyet venni, csak annyit tud, hogy kulturális programot keres, vagy a szabadban szeretne sportolni, akkor a mi oldalunkon a teljes kínálat alapján tájékozódhasson, és eldönthesse, melyik szolgáltatás illeszkedik a legjobban a rekreációs céljaihoz. Ezzel azt is elérjük, hogy azokat a látogatókat, akik nem a konkrét helyszín, inkább a szabadidő eltöltésének formája alapján keresnek, a Városligetbe hívjuk, ezzel forgalmat generálva az itt található intézményeknek, attrakcióknak.
Milyen funkciót vagy jellemzőt tartotok a legfontosabbnak a projektetekben, amely a célcsoport számára a legtöbb értéket nyújtja?
A Városligetnek nem volt weboldala, ezért a Ligetbudapest.hu oldalt úgy alakítottuk át, hogy betöltse ezt a funkciót és a parkban található valamennyi szolgáltatásról – étterem, játszótér, kutyapark, frissítőpont, információs központ -, intézményről – nyitva tartás, szolgáltatások, programok, látnivalók - és a parkban, illetve az intézményekben elérhető programról teljeskörű tájékoztatást adjon. A részletes programkeresőt úgy strukturáltuk, hogy a látogató az érdeklődésének megfelelően tudja szűrni az eseményeket, attrakciókat, a térképek segítségével pedig meg tudja tervezni a napját a parkban a közlekedéstől, az élményeken keresztül a komfort szolgáltatásokig. Mindezt úgy kellett megtennünk, hogy önmagában már a célcsoport szegmensek meghatározása is nagy kihívást jelentett ennek a komplex kulturális-sport-rekreációs 10 hektáros területnek az esetében.
Miért érzitek úgy, hogy a ti megoldásotok különleges vagy kiemelkedő a digitális térben?
A Ligetbudapest.hu oldal átalakításakor az volt a célunk, hogy a teljes parkhoz kötődő látogatói élményt a felhasználók igényekhez igazítva emelje új szintre. A főoldalra érkezők első benyomása a parkot, annak intézményeit és kedvelt helyszíneit bemutató interaktív 3D térkép, ami már önmagában elköteleződésre hív. Élvezetes a mozgatása, nincs túlzsúfolt információáradat, mégis a teljes parkról képet ad.
Megújult a 2D térkép, ami a weboldal koncepciója mentén a látogató érdeklődése szerint szűrhetően mutatja az intézményeket, helyszíneket, parkelemeket.
Az oldal központi eleme egy átfogó programkereső, amelyben egyszerűen kereshetők a park valamennyi intézménye, illetve helyszíne által kínált kulturális események, családi- és gyerekprogramok, szabadidős és sportrendezvények. A weboldal célja, hogy egyedülálló, felhasználóbarát információs pontként szolgáljon, amely még inkább vonzóvá és elérhetővé teszi a Városligetet minden látogató számára.
Milyen szempontokat tartotok szem előtt, amikor a célcsoportotok számára új funkciókat vagy tartalmakat terveztek?
Szeretnénk segíteni, hogy a lehető leggyorsabban megtalálják azokat az információkat, amikre szükségük van. Emellett szeretnénk, hogy azt is észrevegyék, amit nem kerestek, mégis számot tarthat az érdeklődésükre. Fontosnak tartjuk, hogy a többféle érdeklődés körüknek, megközelítésüknek megfelelően többféle módon feldolgozva találjanak jó minőségű vizuális és írott tartalmat.
Mik azok a tényezők, amik biztosítják, hogy a felhasználói élmény ne csak jó, de emlékezetes is legyen?
A TOP helyek menüpontban található helyszíneken virtuális és szubjektív tárlatvezetésre emlékeztető tartalmakat készítettünk, amelyek úgy mutatják be az adott helyszínt, hogy kedvet csinálnak a látogatóknak ahhoz, hogy eljöjjenek, és megnézzék mindazt, aminek a kulisszatitkaiba online már betekintést nyerhettek. A Magyar Zene Házában például bekukkanthatnak a Hangdóm vetítésbe, a Ballon kilátónál előzetest kaphatnak abból, hogy 50-100-150 méter magasból mit fognak látni, a Mőcsényi Mihály botanikus kertben pedig belehallgathatnak a Városliget madárvilágának a hangjaiba.
Milyen digitális trendek és/vagy innovációk, elengedhetetlenek manapság egy honlap/applikáció fejlesztése során?
Nagyon fontosnak tartottuk a teljes reszponzivitást, a könnyű és gyors áttekinthetőséget. Ezért az oldalt úgy tervezte meg a UX designer csapat, hogy a legkisebb méretű mobiltelefonon is éppen olyan jól használható, áttekinthető és megnyerő legyen az oldal, mint egy nagy képernyőn. Mivel Ligetbudapest.hu-n a programkereső és a térképek is jelentős funkciók, volt abban kihívás, hogy a desktopon látványos elemek mobilon is látványosak és funkcionálisak maradjanak.
Ha szabadon változtathatnátok vagy fejleszthetnétek bármit a honlapotokon most, akkor mi lenne az?
A 3D térképet szeretnénk további funkciókkal ellátni, hogy a programkeresés és a térképen való böngészés összeérjen.
Hogyan méritek a látogatók/felhasználók elégedettségét? Mit gondoltok, mi az, ami miatt visszatérnek?
Az új oldal indulása után egy hőtérképes vizsgálatot indítottunk, amiből sok hasznos információt nyertünk. Nem csak javítható területeket azonosítottunk, hanem megerősítést nyert például a térképek használhatósága is. A 3D és 2D térképpel alkalmanként több percet is eltöltenek a felhasználók, élvezettel keresgélnek. Ezen kívül rendszeresen vizsgáljuk a napi, heti és havi visszatérő látogatókat, illetve a WAU/MAU és DAU/WAU aktivitási arányokat.
Milyen új megközelítést alkalmaztok, amit korábban még nem próbáltatok?
A legújabb az volt a számunkra, hogy a korábbi kommunikációs célok mellett az értékesítés támogatás is egyre fontosabb szerepet játszik a céljaink között. A weboldal bizonyos részeinél az a cél, hogy sok időt töltsön a felhasználó az oldalon és elköteleződjön, a programkeresés területén azonban már az a célunk, hogy az általa kiválasztott eseményen részt is vegyen és ezért akár ki is kattintson az oldalról.
Mi volt a legnagyobb siker, amit a felhasználók visszajelzése alapján elértetek az életmóddal kapcsolatos tartalmakban?
A Magazin cikkek hangsúlya is jelentősen megnőtt a korábbi weboldalhoz képest, aminek legfőbb visszajelzése a cikkek olvasottsága. Folyamatosan készülnek friss és aktuális tartalmak, de a sikerek és érdekességek témában is egyre több olvasót tudhatunk magunkénak.
Hogyan mutatjátok be a kulturális értékeket és eseményeket a weboldalon keresztül?
Content marketing logika alapján dolgozzuk fel a kulturális értékek és események bemutatását, vagyis ha valakit egy esemény érdekel, akkor azt találja meg elsőként a professzionális programkereső segítségével. Nekik hozzátesszük az élményhez az adott épületről, intézményről szóló információkat. Akik intézményi oldalon keresnek, azoknak az információk és a történet mesélés mellett felajánljuk a kulturális programokat is.
Melyik turisztikai funkcióval sikerült a legjobban elérni a látogatók érdeklődését és foglalását?
A legfontosabb kiindulás az oldal megtervezésekor az volt, hogy a látogatók szempontjainak figyelembevételével alakítottuk ki az oldal struktúráját, arra koncentrálva, hogy nekik mindegy, hogy egy attrakció adott esetben a Liget Projekt keretében jött létre, vagy újult meg, vagy sem. Nekik a program, az élmény számít.
Milyen rövid- és hosszútávú terveitek vannak? Hogyan képzelitek el a honlapotok fejlődését a jövőben?
Szeretnénk bővíteni a 3D térképet funkciókkal és esetleg további park elemekkel. A programkereső használhatóságán is még optimalizálnánk, de hosszú távon a fejlődés elsősorban tartalmi fejlődést és bővülést jelent majd.