Utánvét Ellenőr: A webshopok titkos fegyvere az át nem vett csomagok ellen

Interjú az Utánvét Ellenőr csapatával
2025-01-27

A mai interjúban betekintést nyerhettünk az Utánvét Ellenőr fejlődésébe, kihívásaiba és jövőbeli terveibe. Megtudtuk, hogy a szolgáltatás nemcsak a magyar e-kereskedelmi piac egyik egyedülálló megoldása, hanem egy olyan innováció is, amely jelentős hatással van a webshopok működésére. Az API fejlesztése, az egyre növekvő terhelés kezelése és a folyamatos fejlődés mind azt mutatják, hogy az Utánvét Ellenőr csapata elkötelezett amellett, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsa partnereinek.

 

Hogyan mutatnátok be magatokat és a projekteteket röviden?

Az Utánvét Ellenőr e-kereskedőknek segít elkerülni az át nem vett csomagok által okozott károkat: a vásárlót a vásárlási folyamat során megadott adatok alapján leellenőrizzük, és ha – többek között az Utánvét Ellenőrt használó webshopok visszajelzései alapján – fennáll a veszélye, hogy a vásárló nem veszi át az utánvétes csomagot, számára az utánvétes fizetési módot elrejtjük és más fizetési mód felé tereljük.

Mi inspirált titeket arra, hogy részt vegyetek ’Az Év Honlapja’ versenyben?

Röviden: Az Év Honlapja díjból sosincs elég. Komolyra fordítva a szót: a verseny minden évben jó ürügyet szolgáltat arra, hogy összefoglaljuk, hova jutottunk, miben fejlődtünk az elmúlt egy évben: kiállhatunk a szakma elé, és bemutathatjuk, hogy a rendelkezésre álló időt mire fordítottuk. Szerencsére tavaly óta nagyon sok minden történt az Utánvét Ellenőr háza táján, így szerintem idén sincs okunk szégyenkezni. 

Mikor és hogyan fogalmazódott meg bennetek az ötlet, hogy elindítsátok a honlapotokat/applikációtokat? 

Az Utánvét Ellenőr fejlesztését 2019 őszén kezdtem, leginkább “webshopos” Facebook csoportok posztjaiban megfogalmazott panaszok láttán. 

Az igazán nagy növekedésre 2023-ig kellett várni: olyan nagy szereplők kezdték el ekkoriban használni az Utánvét Ellenőrt, mint a Rossmann, és ekkoriban szállt be befektetőként (az immár Utánvét Ellenőr Kft.-be) az Ecommerce Hungary Kisvállalati és Középvállalati Tagozata is. 

2024 végén hosszas tervezés és fejlesztés után végre elkészült az új API-nk is, az év talán legfontosabb fejlesztése. A kiterjesztett ellenőrzés lehetőségének köszönhetően már nem csak az eddig megszokott e-mail címeket, de a rendelésben megadandó további személyes adatok egy részét is felhasználjuk a vásárlók ellenőrzésére és szűrésére. 

Milyen funkciót vagy jellemzőt tartotok a legfontosabbnak a projektetekben, amely a célcsoport számára a legtöbb értéket nyújtja? 

Az Utánvét Ellenőr egy elég specifikus folyamat köré épült: a webshopok vásárlási folyamata során a háttérben ellenőrizzük a vásárlókat, és a másodperc törtrésze alatt kell eldöntenünk, hogy az adott vásárló vásárolhat-e utánvéttel, vagy sem. Ebben a folyamatban nem engedhető meg indokolatlan várakozás, így amellett, hogy a lehető legjobb választ adjuk a webshopnak, az is fontos, hogy ezt nagyon gyorsan tegyük. 

Az elmúlt évben nagy hangsúlyt fektettem a rendszer gyorsítására, melynek köszönhetően az átlagos API válaszidőnk 99 percentilise még a Glamour napok, a Black Friday vagy a Karácsonyt megelőző időszakban is magabiztosan 350 ms körül mozog – mindezt úgy sikerül tartani, hogy tavalyhoz képest a rendszer terhelése megnégyszereződött, és már közel 7 millió Visszajelzés között keresünk folyamatosan, egyszerre több, mint 2000 webshop számára. 

Miért érzitek úgy, hogy a ti megoldásotok különleges vagy kiemelkedő a digitális térben?

Mert nincs “másik Utánvét Ellenőr”. Magyarországon (de meg merem kockáztatni, hogy Kelet-Közép Európában) mi vagyunk az egyetlen olyan szolgáltatás, ami az át nem vett csomagok problémáját centralizált módon, a webshopokat összefogva és szövetségbe tömörítve kezeli. 

Velünk a webshop tulajdonos nincs egyedül: nem kell saját listát használnia, ha elkezdi az Utánvét Ellenőrt használni, nem kell a nulláról indulnia és “feltanítania” a rendszert a saját adataival, mert nagy eséllyel “mások” (a többi felhasználó) ezt már megtették helyette. 

Mindezt ráadásul automatikusan, a résztvevő webshopok mindennapi folyamataiba szervesen illeszkedve. 

Milyen szempontokat tartotok szem előtt, amikor a célcsoportotok számára új funkciókat vagy tartalmakat terveztek?

Az Utánvét Ellenőr legfontosabb célja, hogy a webshopokban az át nem vett csomagok mennyiségét a lehető legjobban visszaszorítsa, anélkül, hogy eközben a kereskedőnek ”útban lenne”. 

A fő szempont ez alapján tehát, amikor egy funkció fejlesztéséről döntök, az az, hogy mennyiben visz közelebb ehhez a célhoz: 

  • Hatékonyabb lesz tőle a szűrés? 
  • Gyorsabban tudunk dönteni? 
  • Újabb adatpontokat tudunk felhasználni a jövőben? 
  • Egy új integrációval újabb olyan piacot (és így adatforrást) szerzünk, ami a már meglévő felhasználók számára is hasznos lesz? 

Természetesen szakmai szempontból is izgalmas lehetőség ez, hiszen egy kézben fut össze egy alkalmazás teljes életútja az ügyfélkezeléstől és ügyfél visszajelzésektől kezdve egészen a dizájnig és fejlesztésig. Ettől függetlenül nem vagyok híve az öncélú “tech demózásnak”: ha egy funkció/fejlesztés üzletileg hasznos, le fogom lefejleszteni, de “csak azért, hogy elkészüljön”, nem. 

Hogyan méritek a látogatók/felhasználók elégedettségét? Mit gondoltok, mi az, ami miatt visszatérnek?

A fő mérőszám egyértelműen a churn rate, vagyis az előfizetők lemorzsolódási aránya. Ennek az aránynak a jelentősége több szempontból is értelmezhető fontosnak: elsődlegesen megmutatja, hogy a jelenlegi felhasználók mennyire elégedettek a szolgáltatással, hiszen ha nem lennének elégedettek, lemorzsolódnának. 

Másodlagosan azért is fontos ezt alacsonyan tartani, mert ez a hosszútávú növekedés ellen hat: hiába tud egy szolgáltatás gyorsan nőni és előrefelé haladni, ha közben hátbaszúrja, és csendben “kivérezteti” a magas churn rate, mert a nehezen megszerzett előfizetők “elfolynak”. (Bocs’ a véres hasonlatért.) 

SaaS szolgáltatások esetén az 5% éves churn rate (1000 kezdeti előfizetőből 950 marad 1 évvel később) mondható elfogadhatónak – eközben nálunk 2024-ben 1.2% körül alakult az éves churn rate (vagyis 1000 előfizetőből 988 még mindig előfizető). 

Üzleti és statisztikai szempontból ez jól hangzik, de nekem emberileg még többet jelent: vállalkozások százai döntenek úgy hónapról-hónapra, hogy tovább használják az Utánvét Ellenőrt, mert hasznos nekik, értéket teremt számukra, segíti őket a mindennapjaikban. Ez nagyon jó érzéssel töl el, köszönöm! ❤️

Melyik technológiai megoldás volt a legnagyobb kihívás a meglévők közül, a weboldal fejlesztése során?

Az elmúlt év tapasztalatai alapján egyértelműen a gyors válaszidőt, a terhelhetőséget és az új API-t emelném ki: napról-napra új webshopok vezetik be az Utánvét Ellenőrt. Minden egyes új webshoppal egyszerre két irányból nő a nyomás a rendszeren: 

  • egyre több adatot kell befogadnia, feldolgoznia, 
  • egyre több irányba kell ezeket változatlan sebességgel kiszolgálnia

Nagyon büszke vagyok rá, hogy az Utánvét Ellenőr viszonylag magas (~99.95%-os) rendelkezésre állással üzemelt 2024-ben, miközben több, az adatbázist érintő változtatást vezettem be, valamint elkészültem az új API-val is. 

Milyen rövid- és hosszútávú terveitek vannak? Hogyan képzelitek el a honlapotok fejlődését a jövőben?

Ahogy tavaly is beszélgettünk erről: “Magyarországról indulva világuralomra törni, természetesen.”. Ehhez a szükséges következő lépés az az elkövetkező hónapokban az integrációk fokozatos átdolgozása, hogy már az új API-nkat használják – az előző évi interjúnkban ez még csak terv volt, ma már egyértelműen megvalósulási fázisban járunk.

Elengedhetetlen továbbá még, hogy a magyar e-kereskedelem legnagyobb szereplői is Utánvét Ellenőr felhasználókká váljanak – ha ezekkel megvagyunk, én már elégedettek leszek. 

Persze nem lennék szomorú, ha még a Shopify integráció is megvalósulna… még el sem kezdődött, de a tervek szintjén szinte már el is fogyott a jövő év.

 

Vissza

„Innovációval a mumus tantárgyak ellen” – így született meg a Rapid Edu új arculata

2025. 04. 16.
2024 őszén új nevet, új arculatot és új lendületet kapott a korábban Rapid Matekként ismert oktatási platform – így született meg a Rapid Edu. A márkaváltást nemcsak vizuális fris…
Bővebben

A Tartalom, Amiért Nem Kell Kattintani – Mi az a Zero-Click Tartalom és Miért Fontos?

2025. 04. 14.
A digitális világban, ahol a figyelem egyre inkább elaprózódik, egyre nagyobb jelentősége van annak, hogyan tudjuk hatékonyan elérni és megtartani a közönséget. Az egyik legújabb és leg…
Bővebben

„Nem csak egy digitális katalógus” – Mi van a Rossmann app sikere mögött?

2025. 04. 11.
Az okostelefonok világa gyökeresen formálta át a vásárlási élményt – gyorsabb, személyre szabottabb és kényelmesebb lett, mint valaha. A Rossmann Magyarország nemcsak felismerte e…
Bővebben
További hírek