“A fejlesztés fő motivációja az volt, hogy létrehozzunk egy egységes baleseti bejelentési online platformot!”
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, az E-kárbejelentő platformot. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főbb szakaszaiba, és azokba a kihívásokba, melyekkel szembesültek az út során. Megosztják velünk a jövőbeli terveiket, amelyekkel tovább szeretnék erősíteni jelenlétüket az online térben.

Hogyan mutatnátok be magatokat és a projekteteket röviden?
A MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége) a magyar biztosítótársaságokat összefogó szervezet, amelynek célja a biztosítási piac fejlesztése és a fogyasztók érdekeinek védelme. Az E-kárbejelentő a MABISZ által kifejlesztett digitális alkalmazás, amely megkönnyíti és gyorsítja a gépjármű-balesetek online bejelentését, lehetővé téve a balesetek résztvevői számára, hogy egyszerűen, elektronikusan rögzítsék a kárbejelentést, és azonnal továbbítsák azt a biztosítójukhoz.
Mi inspirált titeket arra, hogy részt vegyetek ’Az Év Honlapja’ versenyben?
Az inspirációt az adta, hogy az E-kárbejelentő innovatív megoldást kínál egy mindennapi problémára, és célunk, hogy minél szélesebb körben ismertté váljon. Az „Év Honlapja” verseny lehetőséget ad arra, hogy kiemelkedjünk a digitális térben, és visszajelzést kapjunk szakértőktől és felhasználóktól egyaránt. Az E-kárbejelentő méltó példája annak, hogyan lehet a technológiát az emberek mindennapjainak megkönnyítésére használni, és reméljük, hogy a verseny hozzájárulhat ahhoz, hogy még többen ismerjék meg ezt az innovatív, biztonságos és kényelmes megoldást. Az E-kárbejelentő ráadásul közvetve az egész magyar közlekedéskultúrára, valamint a közlekedésbiztonságra és a balesetmegelőzésre is hatást tud gyakorolni. Ügyfélbarát, ezen keresztül pedig a MABISZ szolgáltatói szerepét is erősíti. Egyszerre nyújt gyors és kiváló szolgáltatást a gépjárművezetőknek és a biztosítóknak egyaránt.
Mikor és hogyan fogalmazódott meg bennetek az ötlet, hogy elindítsátok a honlapotokat/applikációtokat?
A fejlesztés fő motivációja az volt, hogy 2019 előtt a piacon nem volt egy egységes baleseti bejelentési online platform. Megjelenése előtt a biztosítók túlnyomó többsége papír alapon fogadta a baleseti- és kárbejelentéseket. Különböző megoldások jelentek meg a piacon: néhány biztosító lehetőséget adott ügyfeleiknek a kárbejelentés online megtételére, egyes társaságok készítettek kárbejelentésre alkalmas applikációt, vagy webes felületet, azonban ezek a rendszerek nem voltak egységesek. Az egységes, transzparens, könnyen kezelhető megoldást a MABISZ E-kárbejelentője teremtette meg a biztosítási piacon. Jelentős időt takarít meg a felhasználóknak, ráadásul környezetbarát, csökkenti a karbon lábnyomunkat, így hozzájárul az ország CO mentesítési programjának teljesítéséhez is.
Milyen funkciót vagy jellemzőt tartotok a legfontosabbnak a projektetekben, amely a célcsoport számára a legtöbb értéket nyújtja?
A legfontosabb talán a gyorsított azonosítás funkció. Az E-kárbejelentő a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerből (KKNYR) már a járműfajta és két adat megadásával automatikusan kitölti a biztosítási szerződéses mezőket. Magánszemélynél a szerződő születési dátuma és a jármű rendszáma, jogi személynél pedig a szerződő adószáma és a jármű rendszáma alapján automatikusan kitölti a program az alkalmazásban a kötelező adatokat a gépjárműre és a KGFB (kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás) szerződésre vonatkozóan, amennyiben rendelkezik vele a felhasználó. A fejlesztésnek köszönhetően téves információk nem kerülhetnek a baleseti bejelentőkre, nem írhatják el a káreseményben résztvevő felek adatait sem.
Miért érzitek úgy, hogy a ti megoldásotok különleges vagy kiemelkedő a digitális térben?
Magyarországon az E-kárbejelentő ez egyetlen, minden KGFB biztosító által elfogadott és támogatott digitalizált kárbejelentési és egységes infokommunikációs csatorna. Továbbá európai szinten is élenjár, hiszen más EU tagállamban nem létezik ilyen digitális megoldás. Ezzel is segíthetjük az unió közlekedési politikájának teljesülését.
Milyen szempontokat tartotok szem előtt, amikor a célcsoportotok számára új funkciókat vagy tartalmakat terveztek?
Új funkciók fejlesztése esetén két fő szempontot vizsgálunk: a biztosítótársaságok és az ügyfelek igényeit. Fontos, hogy a társaságok számára megfelelő és jól alkalmazható legyen az applikáció. További célunk az ügyfélélmény növelése és az E-kárbejelentő minél könnyebb kezelhetősége. Utóbbit úgy biztosítjuk, hogy az alkalmazást a lehető legkisebb tárhely igénnyel terveztük és működtetjük, továbbá úgy alakítottuk ki, hogy rossz lefedettség mellett (pl. országút) és kevés mobilinternet felhasználásával is letölthető legyen. Az alkalmazás teljesen ingyenesen igénybe vehető és nem tartalmaz reklámokat, vagy egyéb fizetett tartalmat.
Mik azok a tényezők, amik biztosítják, hogy a felhasználói élmény ne csak jó, de emlékezetes is legyen?
Az E-kárbejelentő esetén nehéz célként megfogalmazni az „emlékezetes felhasználói élményt”, hiszen egy balesetet követő, igen stresszes helyzetben igyekszünk megkönnyíteni a bejelentő feladatát. De talán a legfontosabb tényező, hogy minden gördülékenyen és gyorsan menjen. Ennek elérése érdekében a kitöltés során végig vezetjük és informáljuk az ügyfelet. Az említett stresszhelyzetet pont azzal próbáljuk meg feloldani, hogy az ügyintézés minél gyorsabban, problémamentesen megtörténjen, és a balesetben résztvevők is minél gyorsabban elhagyhassák a helyszínt, helyreállítva a közlekedés rendjét.
Milyen digitális trendek és/vagy innovációk, elengedhetetlenek manapság egy honlap/applikáció fejlesztése során?
Az E-kárbejelentő elsősorban a gyors és egyszerű kárbejelentést segíti elő egy letisztult, felhasználóbarát felülettel. Fontosnak tartjuk a könnyű átláthatóságot és az informatív felületet, hogy a felhasználónak egyértelmű legyen minden lépés, minden funkció gomb, ne kelljen semmihez plusz információt keresnie. A 2024-es trendek közül megjelenik a reszponzív dizájn, amely mobil eszközökön is könnyű hozzáférést biztosít, valamint a biztonságközpontú funkciók, amelyek a felhasználói adatok védelmét szolgálják.
Ha szabadon változtathatnátok vagy fejleszthetnétek bármit a honlapotokon most, akkor mi lenne az?
Haladva a korral, a MABISZ is arra törekszik, hogy amennyiben lehetséges, a mesterséges intelligencia által a biztosítási piac számára rendelkezésre álló lehetőségeket kihasználjuk. Terveink között szerepel az MI támogatta kárfelmérés, valamint a videós, digitális kárrendezés is a jövőben.
Hogyan méritek a látogatók/felhasználók elégedettségét? Mit gondoltok, mi az, ami miatt visszatérnek?
Négy platformon fogadunk ügyfél visszajelzéseket, a Google Play áruházon és az AppStore-on keresztül, valamint a SurveyMonkey oldal által biztosított kérdőív kitöltésével, melyet minden kitöltő megkap. Ezeken felül probléma- és visszajelzés adható az E-kárbejelentő email címén keresztül is. Az E-kárbejelentőn keresztül beküldött kárbejelentés automatikusan továbbításra kerül a megfelelő biztosító(k) számára, ellenben a „kék-sárga” nyomtatvánnyal, melyet személyesen kell elvinni a biztosítónak. Továbbá a kitöltési idő is és jelentősen rövidebb, mint papír alapon. Azonban az alkalmazás nem szokványos funkciója miatt, - a baleset természetéből adódóan - nem várjuk vissza az ügyfeleinket, hiszen mindannyiunk célja, hogy minél kevesebb baleset történjen a közutakon.
Hogyan járul hozzá az applikációtok, a mindennapi élet megkönnyítéséhez?
A MABISZ a fejlesztés elején készített egy felmérést, melyben három egyszerű kérdésre kellett választ adniuk a megkérdezetteknek: Kinek az autójában van kék-sárga Baleseti bejelentő? Kinél van toll? Kinél van telefon? A válaszadók tíz százalékánál volt papír alapú bejelentő, de toll már szinte senkinél, azonban okostelefon mindenkinél. Az alkalmazás lehetőséget biztosít egy teljesen online kárbejelentésre, számos adat tárolható vagy lekérdezhető ezzel is egyszerűsítve a bejelentést. Valamint a kárrendezési folyamat és a biztosítói ügymenet is gyorsabb a papír alapú „kék-sárgához” képest.
Melyik technológiai megoldás volt a legnagyobb kihívás a meglévők közül, a weboldal fejlesztése során?
Talán a legnagyobb kihívás a biztosítókkal való integráció, hiszen minden biztosítónál egy kicsit másféleképpen kell integrálni az E-kárbejelentőt a saját rendszerükbe. Ez egy olyan kihívás, amivel jelenleg is küzdünk, de szépen haladunk. Biztosítóról, biztosítóra.
Hogyan támogatja a weboldalatok a szervezet küldetésének és céljainak elérését?
Az E-kárbejelentő támogatja a MABISZ-t abban a küldetésében, hogy ugyanolyan magas színvonalon szolgálja ki a biztosítottakat, mint a partner biztosítókat. Az applikáció a gyors és gördülékeny, valamint könnyen kezelhető, átlátható felületével a korszerű ügyfélbarát ügyintézést segíti, amelyben a MABISZ partnere kíván lenni a gépjármű tulajdonosoknak. Az E-kárbejelentő digitális funkciói az egész kárrendezés és kárkifizetés rendszerét felgyorsítja, ezt jól jelzi a 2019 óta tartó töretlen népszerűsége.
Hogyan segítette a weboldalatok dizájnja és navigációja a felhasználók számára, hogy könnyebben rátaláljanak a keresett szolgáltatásokra?
Az alkalmazás lényegében egyféleképpen tölthető ki, így minden dizájn elemmel igyekszünk vezetni, tehát gyorsan végig navigálni a felhasználót a felületen. Igyekeztünk minél kevesebb, de látványos elemmel átláthatóvá tenni a dizájnt, a „kevesebb néha több” elv alapján. Csak a legfontosabb elemeket és funkciókat tartalmazza az applikáció.
Milyen rövid- és hosszútávú terveitek vannak? Hogyan képzelitek el a honlapotok fejlődését a jövőben?
Célunk, hogy fenntarthassuk az alkalmazás színvonalát és a korábbiakhoz hasonlóan, évente egy-két fejlesztést hajthassunk végre, melyeknek köszönhetően új funkciókkal és további lehetőségekkel bővülhet az E-kárbejelentő.