Ezért hagyják el a látogatók a weboldalad - Te is ebbe a hibába esel?
A mai interjúban ’Az Év Honlapja’ pályázat egyik zsűritagjával, Dr. Molontay Patrikkal beszélgettünk. Célunk, hogy a pályázók és a közönség is közelebbről megismerhesse azt a szakembert, aki az ország legkiemelkedőbb honlapjainak kiválasztásában vállal szerepet. Beszélgetésünk során betekintést nyújt a zsűrizési folyamatokba, megosztja velünk a legfontosabb értékelési szempontjait, és arról is mesél, hogyan látja a digitális világ jövőjét. Emellett arról is szó esik, hogyan került be a zsűritagok közé és milyen kreatív megoldások keltik fel leginkább a figyelmét az idei évben.
1. Hogy kerültél kapcsolatba ‘Az Év Honlapja’ pályázattal, és miért döntöttél úgy, hogy részt veszel ebben az izgalmas feladatban?
Mindig is érdekeltek az online világban zajló események, és úgy éreztem, hogy ez egy remek lehetőség arra, hogy egy inspiráló projekthez csatlakozhassak. Emellett úgy gondoltam, hogy a zsűrizés nemcsak szakmai kihívást jelent, hanem lehetőséget ad arra is, hogy saját magam is tanuljak az ilyen típusú versenyekből.
2. Milyen szempontokat tartasz a legfontosabbnak egy weboldal értékelésekor?
A felhasználói élmény szempontjából az oldal legyen átlátható, hogy könnyen megtaláljuk, amit keresünk. A tartalom legyen releváns, friss. A weboldal tükrözze a márka identitását. Fontos még a betöltési sebesség is, ha túl lassú, akkor a látogatók elhagyják az oldalt és így kialakulhat egy negatív látogatói élmény.
3. Van olyan trend vagy technológia, ami idén különösen kiemelt szerepet kapott a döntéshozatal során?
A Generatív AI és ChatGPT integrációk jelentős szerepet kaptak. A személyre szabott élmények továbbra is kulcsfontosságúak. Az AI segíti a weboldalakat abban, hogy jobban megértsék a felhasználók szokásait és igényeit, ezáltal egyedi ajánlásokat kínáljanak, dinamikusan változó tartalmat jelenítsenek meg.
4. Hogyan látod a magyar webes piacon a kreativitás és az innováció jelenlegi helyzetét?
A magyar weboldalak is kezdik alkalmazni a személyre szabott tartalomajánlásokat, interaktív élményeket. A hazai fejlesztők ügyelnek arra, hogy a globális trendekhez igazodjanak. A weboldalak fejlesztésében egyre inkább megjelennek az olyan modern technológiák, mint az AI, a gépi tanulás, az interaktív tartalom vagy a fenntarthatóságra fókuszáló megoldások.
5. Mi az, ami motivál Téged abban, hogy zsűritagként részt vegyél a pályázaton?
Minden pályázat új tapasztalatokat ad, ami segíti a szakmai fejlődésemet. Zsűritagként lehetőségem van arra, hogy támogassam azokat, akik hozzájárulnak a digitális világ fejlődéséhez, és olyan projekteket emeljek ki, amelyek valódi értéket képviselnek.
6. Melyik volt az a pályázat vagy honlap/applikáció, amelyikre a legbüszkébb voltál az eddigi zsűrizésed alatt?
A tavalyi egyik különdíjas weboldal az Agent Sophie.
7. Hogyan látod a weboldalak jövőjét, milyen irányban fognak fejlődni az elkövetkező években?
A weboldalak jövője izgalmas és dinamikus fejlődést ígér, mivel számos új technológia és felhasználói igény formálja a digitális világot: AI alapú megoldások, chatbotok, virtuális asszisztensek stb. A weboldalak jövője felé mutató egyik fontos irány a fokozott interaktivitás. Az interaktív tartalmak, mint például az élő közvetítések, a gamifikáció, a 360°-os videók, a VR és AR élmények elterjedése még inkább elmélyíti a felhasználói élményt.
8. Mit gondolsz a mesterséges intelligencia vagy az automatizálás hatásáról a weboldalak fejlesztése és tervezése során?
A mesterséges intelligencia és az automatizálás jelentősen gyorsítja a weboldalak fejlesztési folyamatát. Az AI segítségével a weboldalak sokkal inkább személyre szabhatóak, és képesek dinamikusan alkalmazkodni a látogatók igényeihez, viselkedéséhez. A mesterséges intelligencia képes olyan egyedi vizuális elemeket létrehozni, mint például logók, képek vagy animációk, amelyek a weboldal dizájnjához illeszkednek, és optimalizálják a felhasználói élményt.
9. Milyen tanácsot adnál a jövő honlap készítőinek és tervezőinek, akik most lépnek be a szakmába?
Fontos, hogy mindig naprakészek legyenek a legújabb fejlesztésekkel és eszközökkel kapcsolatban. Törekedjenek arra, hogy mindig új dolgokat tanuljanak, és alkalmazzák azokat a munkájuk során. A webfejlesztés gyakran csapatmunka, így fontos, hogy képesek legyenek együtt dolgozni más szakemberekkel: fejlesztőkkel, grafikusokkal, marketingesekkel és projektmenedzserekkel. Legyenek nyitottak az új kihívásokra és eszközökre.
10. Az elmúlt évek pályázatainál volt olyan honlap, ami különösen megosztotta a zsűrit? Ha igen, miért?
Amikor a weboldal valamilyen új, nem hagyományos megoldást alkalmaz, amely a zsűri egyes tagjainak elnyeri a tetszését, míg mások számára kevésbé van meggyőző hatása.
11. Mi volt a legemlékezetesebb élményed a korábbi ‘Az Év Honlapja’ pályázatokkal/zsűrivacsorákkal, díjátadókkal kapcsolatban?
Megélhettem a közösség erejét, az innovációk iránti szenvedélyt, valamint a díjazottak elismerését.