“A Semmelweis HELP biztos támasz betegség vagy baleset esetén.”
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a Semmelwies Egyetem HELP nevű alkalmazását. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főbb szakaszaiba, és azokba a kihívásokba, melyekkel szembesültek az út során. Megosztják velünk a jövőbeli terveiket, amelyekkel tovább szeretnék erősíteni jelenlétüket az online térben.
Hogyan mutatnátok be magatokat és a projekteteket röviden?
A Semmelweis Egyetem kommunikációs szakembereiként és orvosaiként létrehoztuk Magyarország első, ingyenesen használható, 0-99 korosztálynak szóló tünetellenőrző alkalmazását. A Semmelweis HELP teljes egészében a magyarországi ellátórendszer szabályaira, a magyar sajátosságokra lett kifejlesztve. 2024. október 14-től a gyermekbetegségek mellett már elérhetők a felnőtt háziorvosi, szülész-nőgyógyászati és szemészeti tartalmak is, így már az egész család használhatja a Semmelweis HELP applikációt.
Mi inspirált titeket arra, hogy részt vegyetek ’Az Év Honlapja’ versenyben?
Szeretnénk, ha az ingyenesen elérhető Semmelweis HELP alkalmazás minél több emberhez eljutna, így egy percig sem volt kérdés, hogy nevezzünk „Az Év Honlapja” pályázatra, amely egy több mint két évtizedes múltra visszatekintő, igen rangos megmérettetés.
Mikor és hogyan fogalmazódott meg bennetek az ötlet, hogy elindítsátok a honlapotokat/applikációtokat?
Az ötletgazda, Kovács Eszter dolgozta ki az alapkoncepciót, mert egészségkommunikációs szakemberként azt látta, hogy egyre több fals információ érhető el az egészségünkkel kapcsolatban a világhálón. Ezért egy megbízható, döntéstámogató eszközt álmodott meg, ami hiteles és közérthető tartalmakkal segíti a magyar lakosságot. Az egyetem pedig azért allokált forrást és humánerőforrást a feladathoz, mert három fő alaptevékenysége - oktatás, kutatás-innováció és gyógyítás - mellett a lakossági edukációt is fontos feladatának tartja. Mindezt alátámasztja az is, hogy az EUROSTAT adatai szerint az Európai Unióban a lakosság több mint 56 százaléka keresett már online egészségügyi információt. Magyarországon ez az arány még magasabb, kb. 70 százalék. Emiatt felértékelődik a biztos helyről származó információ szerepe. A projekt Kovács Eszter szakmai vezetésével, egy kommunikációs és három, majd további 11 orvos bevonásával valósult meg. Az orvosszakmai vezető dr. Krivácsy Péter, az egyetem Gyermekgyógyászati Klinikájának osztályvezetője.
Milyen funkciót vagy jellemzőt tartotok a legfontosabbnak a projektetekben, amely a célcsoport számára a legtöbb értéket nyújtja?
A Semmelweis HELP megbízható támogatást nyújt a felhasználóknak az egyik legkiszolgáltatottabb helyzetben, azaz betegség vagy baleseti szituációk (például forrázás, égés) esetén. Az adatbázis betegség- és teendőleírásai ellenőrzött, hiteles forrásból származnak, amelyet a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) is elismert.
A tünetellenőrzés végén kapott eredmény ugyan nem diagnózis, hanem az egyes betegségekkel való tünetegyezés mértékét mutatja meg, azonban mégis pontosabb és megbízhatóbb, mint egy random internetes keresés. A felhasználók az eredmény oldalon nemcsak arra kapnak javaslatot, hogy melyik ellátási szint kapcsolódik az adott egészségügyi problémához, hanem közérthető leírásokból, videókból, segédletekből tájékozódhatnak a tünetenyhítés helyes lépéseiről.
Miért érzitek úgy, hogy a ti megoldásotok különleges vagy kiemelkedő a digitális térben?
Hazai viszonylatban nem tudunk a Semmelweis HELP-hez hasonló alkalmazásról. Az applikáció adatbázisában található tartalmakat az NNGYK validálta.
Milyen szempontokat tartotok szem előtt, amikor a célcsoportotok számára új funkciókat vagy tartalmakat terveztek?
Mára minden korábbinál jobban felértékelődött az egészségünkkel kapcsolatos, biztos helyről származó, hiteles információ szerepe. A magyar lakosság közel 70 százaléka keres egészségügyi információt online. Ez egy olyan adottság, amelyeket megváltoztatni nem tudunk, de hiteles tartalmakat közvetítve a lakosság felé növelhetjük az egészségtudatosságukat. Azzal a céllal hoztuk létre a Semmelweis HELP-et, hogy enyhítsük a felhasználók aggodalmait és bizonytalanságait az egészségi állapotukkal kapcsolatban. A hiteles forrásból származó információk mellett fontos szempont volt, hogy felhasználóbarát is legyen a felület.
Mik azok a tényezők, amik biztosítják, hogy a felhasználói élmény ne csak jó, de emlékezetes is legyen?
A felület tervezésekor nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy az alkalmazás megjelenése barátságos, bizalomkeltő, ugyanakkor könnyen átlátható, jól használható legyen. Ezen kívül számos fejlesztés a felhasználói visszajelzésekre reagálva készült el. Ilyen például a fájdalom mértékének megadására szolgáló skála új vizuális megjelenése, illetve ha a tünetellenőrzés végén sürgősségi ellátást javasol a rendszer, a hozzánk legközelebb eső sürgősségi ellátóhelyet is egy gombnyomással megtalálhatjuk.
Milyen digitális trendek és/vagy innovációk, elengedhetetlenek manapság egy honlap/applikáció fejlesztése során?
Ha szabadon változtathatnátok vagy fejleszthetnétek bármit a honlapotokon most, akkor mi lenne az?
Hogyan méritek a látogatók/felhasználók elégedettségét? Mit gondoltok, mi az, ami miatt visszatérnek?
A Semmelweis HELP az előzetes várakozásokon felül teljesít. A gyermek modul 2023-as publikálást követően egy nap alatt 14 ezer tünetellenőrzést végeztek a felhasználók. A Magyarországot kiszolgáló AppStore-ban napokig vezette a letöltési listát, megelőzve ezzel a játék és navigációs programokat is. 2024. október 14-én megjelent a Semmelweis HELP frissítése, amely tartalmazza a szemészeti, szülész-nőgyógyászati és az általános, felnőtt háziorvosi szakterület betegségeit. A sajtótájékoztatót követően - a tavalyi rendkívüli sikert megismételve - a Semmelweis HELP ismét megszerzete a Play Store-ban és az AppStore-ban az ingyenes appok között az első helyezést. Jelenleg 220 ezernél is több felhasználónk van úgy, hogy organikusan (nem hirdetések útján) értük el a felhasználókat. A lakossági érdeklődés mértékét mutatja továbbá, hogy a Semmelweis HELP-ről kiadott sajtóhírünk volt a legeredményesebb kommunikációs anyag tavaly az egyetemen. A legtöbbet olvasott honlap bejegyzés, a legnagyobb elérésű social media megjelenés, a legtöbb sajtómegjelenést generált sajtóanyag.
Hogyan járul hozzá az applikációtok, a mindennapi élet megkönnyítéséhez?
A Semmelweis HELP célja egy olyan megbízható döntéstámogató eszközt adni a magyar lakosság kezébe, melynek használatával a családok egy algoritmus segítségével tanácsot kapnak arra vonatkozóan, hogy az észlelt tünettel milyen szintű egészségügyi ellátást kell igénybe venniük: otthon lássák el, forduljanak háziorvoshoz rendelési időben, menjenek sürgősségi ellátóhelyre, vagy hívják azonnal a 112-es telefonszámot.
Fontos, hogy az applikáció nem diagnosztizál, de használatával sokkal gyorsabban megbízható támpontot kap a felhasználó, mintha elkezdene online böngészni.
Céljaink között szerepel továbbá a betegút-menedzsment támogatása, vagyis, hogy csökkentsük a felesleges mentőhívások számát, vagy hogy elősegítsük, hogy ütemezhető, ambuláns panaszaikkal ne a sürgősségi ellátókat terheljék a páciensek, ugyanakkor fontos szempont volt az is, hogy a kritikus állapot mihamarabb felismerésre kerüljön és ezáltal növeljük a betegbiztonságot.
Milyen rövid- és hosszútávú terveitek vannak? Hogyan képzelitek el a honlapotok fejlődését a jövőben?
Számos lehetőség rejlik a Semmelweis HELP-ben, erről most folynak a tárgyalások.