2013: A változások éve!

– Interjú Varga Istvánnal, Az Év Honlapja alapítójával
2013-10-04

"Az online marketing felnőtt az utóbbi években, az online eladások a világon mindenütt csúcsokat döntenek és az emberek kezében lévő mobileszközökön a másodperc töredéke alatt terjed az információ. Egy teljesen új világ épült fel az elmúlt évtizedben." - nyilatkozta Varga István, Az Év Honlapja pályázat alapítója.
A digitális marketingről, az online világ jövőjéről és 'Az Év Honlapja' pályázat szerepéről beszélgettünk...

Az online marketing egy folyamatosan változó ágazat. Milyen mérföldköveit érdemes megemlíteni?

Csak a jövő szempontjából fontos mérföldköveket érdemes megemlíteni. Ilyen például a lila kezdetek és önfeledt próbálkozások korszaka, a digitális buborék megjelenése, a vásárlói tudatosság és a vevői szokások átalakulása, a digitális szakadék kialakulása, az online vállalatok előretörése, az online kereskedelem áttörése, a kommunikáció digitalizálódása, a közösségi média térnyerése, valamint az Y/Z generáció fogyasztói szokásainak térhódítása.

Mi jellemzi az online marketinget ma?

Ma az online a király! A hagyományos marketing letűnőben van. A vállalatok beköltöztek a digitális "térbe" és ott próbálkoznak. Szó szerint, hiszen egyelőre nem nagyon tudnak vele mit kezdeni. Nem ők a hibásak, hirtelen jött a változás és még hatalmasabb átalakulás előtt állunk, ezt a szakemberek már látják. A digitális marketing "egységugrás" előtti állapotban van. Ez hasonló lesz, mint amikor a szekeret leváltotta a vasút… csak merészebb lesz a váltás.

Milyen hatások értek az elmúlt pár évben?

Az online marketing felnőtt az utóbbi években, az online eladások a világon mindenütt csúcsokat döntenek és az emberek kezében lévő mobileszközökön a másodperc töredéke alatt terjed az információ. Egy teljesen új világ épült fel az elmúlt évtizedben. Missziónk, hogy egyre többen tudják követni ezt az egyre gyorsuló világot. A vállalatoknak is komolyan kell venniük a digitális marketinget és megváltozott szerepét a klasszikus vállalati marketingben. Fordult a kocka, a digitális írástudás ma már alapkövetelmény, a digitális marketing intelligencia pedig szükségszerűség. A célunk, hogy ezt a tényt egyre több hazai vállalat is felismerje, és fejlessze digitális marketingjét.

Mik azok a sarkalatos pontok (vagy Kulcs Eredmény Területek), amire egy marketingesnek vagy cégvezetőnek oda kell figyelnie, ha egy sikeres online stratégiát akar kialakítani?

A kedves vállalatvezető/tulajdonos végre vegye komolyan a digitális korszak beköszöntét, majd alakítsa át a cégét és szánjon több időt az új marketing technológiák megismerésére. A jövő kulcs eredmény területei a virtuális együttműködések, a digitális jártasság, a közösségi aktivitás, a vevőszerzés és megtartás, a digitális márkázás, valamint a gyors változásokhoz való alkalmazkodásról szólnak. Jelentősen bővül a virtuális kínálat, megváltoznak a fogyasztói szokások, új digitális értékrend van kialakulóban, új márkákkal. A világ fele ma 25 év alatti fiatal, ők fogják meghatározni a következő évtizedek trendjeit. Felértékelődik a vásárlói visszajelzés és a real-time (valós idejű) döntéstámogatás. Érdemes online és stratégiai marketingszakembert foglalkoztatni annak, aki az elsők közt akar reagálni ezekre a változásokra.

Hova tovább? Véleményed szerint hova fejlődünk online?

Ma nehéz megjósolni a távoli jövőt, olyan gyorsan történnek a dolgok. Mégis láthatóak a trendek. A mobilitás nagy sebességgel terjed, az emberek elfogadják, sőt igénylik, hogy valós időben kommunikáljanak, bankoljanak, alkalmazásokat használjanak, vezéreljenek a mobillal és egyáltalán "20 centire legyenek a virtuális világuktól". A másik nagy megatrend a termék intelligencia fokozódása, a minket körülvevő valóság virtualizálódása várható. A termékek kommunikálni fognak egymással és a mobilunkon keresztül velünk is. Ez komoly kihívás lesz azoknak a vállalatoknak, akik nem lesznek jelen a fogyasztok virtuális életében. A következő megatrend a mennyiség alapú szokások változása, amely várhatóan Ázsiából érkezik majd. Pl.: ma a képernyő méretek folyamatosan nőnek, később igényelni fogjuk, hogy majd újra csökkenésnek induljanak a technológia fejlettségével. Az "Y/Z" generációs nemzedéki eljátékosodás, azaz gamification komoly méreteket ölt majd. A mobil közösségi játékok egy teljesen új gazdaságot építenek a virtuális térben. Kezdetét veszi a "mindent azonnal" korszaka. Ráadásul rengeteg adaton fogunk csücsülni, amit majd fel kell dolgozni, valós időben, ez lesz az ún. ’big data’ korszak. Ezzel egy időben előtérbe kerül az ún. "szokásmarketing" (behavior marketing) alapú technológiák alkalmazása. Hogy ez etikus-e vagy sem, abban nem szeretnék állást foglalni. Mindenesetre sokat fognak tudni rólunk, de ez nem lesz annyira jó nekünk, mint ahogyan majd állítják! Jó lesz vigyázni! ...és innentől csúszós a pálya. Az internetről semmit nem szedsz le többé, ami felkerült oda, a keresőkben feltett összes kérdésed alapján kész (lesz) a digitális profilod. A mobilod segítségével tudni fogjak, hogy mit vettél, merre jársz, mit szeretsz, és mi jár a fejedben. Innen már csak egy klikk megjósolni a következő lépésedet. Ez már a "prediktív marketing" világa. Szerencsére ez ma még csak a kiváltságos cégek luxusa, de a jövőben bárki számára áruvá válik az adat és vele minden fogyasztó életének legapróbb mozzanata is. Akarjuk? Ma még talán tehetünk érte vagy ellene…

Hova fejlődik a közösségi média (SM)? Van még hova egyáltalán?

A közösség a legnagyobb erő, de csak ha tudatossággal párosul, ha nem írja felül döntéseinket a gazdasági kényszer, az ár, a kényelmi szolgáltatások tömkelege, stb. Ha nem a legolcsóbbat akarjuk csupán, hanem ésszel, tudatosan és a közösség erejét latba vetve változtatjuk meg a körülöttünk levő világot. Ez nem megy gyorsan, ehhez idő kell. Hiszem, hogy a közösségi lehetőségek tágulása másra is alkalmas, mint hogy "lájkoljuk" a felebarátunk által feltett képeket. Vannak már elszigetelt próbálkozások, amelyek ma még gyerekcipőben járnak. A jövőben ezek felfutása és a tudatos ébredések korszaka jön el, ehhez hatalmas segítség lesz a közösségi tér.

Hol van a szerepe ebben ’Az Év Honlapja’ pályázatnak?

Több mint egy évtizede kutatjuk, keressük a legjobb honlapokat, a kiváló példákat, amelyeket a közösség elé tárhatunk, ez a célunk, ezt tesszük. Hiszünk benne, hogy tevékenységünk által megmozgatjuk a hazai fejlesztőket és vállalatokat, hogy vegyék komolyan magukat és digitális jelenlétüket a virtuális terekben.

2013-ban is elindul a pályázat. Mire számítasz, mit vársz tőle?

Az őszi időszak általában minden vállalat számára fontos értékesítési szempontból, ilyenkor rekordok dőlnek meg, új termékek kerülnek a piacra és a vevők, akik eldöntik, mit fognak megvenni, szeretnének biztos pontokat, fogódzkodókat ebben a marketing dömpingben. Az Év Honlapja online-marketingkommunikációs pályázat egyik fő célja, hogy világítótorony legyen a vásárlók számára, meg szeretnénk mutatni, hogy a díjazottak valóban komolyan veszik a vevőiket. Nekik készítik vevőbarát honlapjaikat, interaktív megoldásokkal, fejlesztésekkel kedveznek nekik. Nagy izgalommal várom a nevezőket, de a legfontosabb számomra, hogy a pályázók milyen minőségű honlapokkal készültek idén.

Mit tanácsolnál az indulóknak és a „vacillálóknak”?

A vacillálók sajnos le fognak maradni. Nincs idő habozni. Ha úgy érzik erős a digitális megjelenésük, pályázzanak, mutassák meg magukat!

Mi a zsűri szerepe, feladata a pályázat egészében?

A szakmai grémium válogatott emberekből áll, akik mind gyakorlati, mind elméleti téren (el)ismert szaktekintélynek számítanak. Rengeteg feladat vár rájuk és hatalmas a felelősségük. Idén még a tavalyinál is komolyabb mezőnyre számítunk, parázs vitákra, szakmai csörtékre és sok időre lesz szükség, hogy átválogassuk a várható termést! Ettől az esztendőtől kezdve az értékelési szempontok is megváltoznak egy kicsit, hiszen nekünk is tartani kell a lépést a változó világgal.

Mik a tapasztalatok a korábbi évek nyerteseivel kapcsolatban? Visszatérnek, vagy megelégszenek egy díjjal?

Visszatérnek, újra nyerni akarnak, nem csüggednek, ha esetleg egyik évben nem nyernek. De vannak olyanok is, akik például négy egymás utáni évben is díjat nyertek. Természetesen mindig vannak elégedetlenek is, de hát ez egy verseny, mindig előfordul ilyen.

Lehet már tudni a 2013-as irányokat, újításokat?

Bár a változásokat nem árulhatjuk el előre, az biztos, hogy sok mindenben újításokat tervezünk. Régóta esedékes a honlap teljes átalakítása, változtatunk az értékelési szempontrendszeren is, hiszen nem csak a nevezőknek kell fejlődni. Több fiatal lesz a zsűriben, mellyel nyitunk a fiatal szakemberek felé, egyúttal elismerjük jártasságukat és szerepüket a szakmában. Sokkal több megmozdulást és aktivitást tervezünk, de még nem szeretnék elárulni ennél többet.

 

Vissza

"Egyedi tartalmak előállítására törekszünk!"

2024. 12. 19.
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a MAON Online Marketing Ügynökséget. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének fő…
Bővebben

"Az ügyfelekért dolgozunk!"

2024. 12. 19.
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a GoodSpiritet. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főbb szakaszaiba, és az…
Bővebben

"Az információ szabad áramlása és elérése a legnagyobb kincs rohanó világunkban!"

2024. 12. 18.
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a People of sportsot. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főbb szakaszaiba,…
Bővebben
További hírek