A belső PR titka: garantált siker vállalatod számára!
A belső PR, vagyis a belső kommunikáció és kapcsolatépítés, kulcsfontosságú szerepet játszik egy vállalat sikerességében. Ezen stratégia célja, hogy a szervezeten belül erősítse, javítsa a munkavállalók közötti együttműködést és hatékonyságot, továbbá fontos, hogy növelje a dolgozók elkötelezettségét és motivációját. Az átlátható és hatékony belső kommunikáció elősegíti, hogy a munkatársak jobban megértsék a vállalat céljait, értékeit, stratégiáit, ami nemcsak, hogy a csapatmorált növeli, de hosszútávon hozzájárul a vállalat eredményességéhez is. Ebben a dinamikus és gyorsan változó üzleti környezetben a belső PR elengedhetetlenné válik, ahhoz, hogy a piacon megtudjuk őrizni versenyképességünket.
Első lépésként azt nézzük meg, hogy miket foglal magában a belső PR (internal communication). Közé tartozik a munkatársak közötti kapcsolati rendszer kialakítása, a tulajdonosi és menedzsmenti kapcsolatok, vezetők és alkalmazottjaik közötti viszonyrendszer, a vezetői és érdekképviseleti kapcsolatok és végül a belső szervezeti egységek közötti kommunikáció.
Nagy a kérdés, hogy hol a határ a humánpolitika (HR) és a belső PR között, ugyanis számos ponton összefüggnek. Sok esetben fordul elő, hogy valamely vállalatnál a humán erőforrás gondozza őket, más vállalatoknál pedig a marketingkommunikáció organizálja mindazt, amit belső PR-nak hívunk. A HR-nek alapvetően az a feladata, hogy a munkahelyi követelmények meghatározása után össze is hangolja azt a munkavállalók igényeivel. Azonban a belső PR ebben olyan szerepet játszik, hogy nagyban tudja támogatni ezen tevékenységeket. A belső PR támogatja a szervezeten belüli kommunikációt, amely számost előnyt jelent. A hiteles belső kommunikáció eredményeként növekszik a szervezet iránti lojalitás, hiszen a munkavállalók megbíznak az információkban és az azokat közvetítő vezetésben. A jó belső kommunikáció növeli a munka hatékonyságát is, mivel rendelkezésre állítja a kellő információkat, így a dolgozók időben és megfelelő formában jutnak hozzá a szükséges adatokhoz. Kiemelten fontos a transzparencia és a hitelesség, azaz, az információk teljes körű és pontos elérhetősége, ott és akkor, amikor szükség van rájuk. A hitelesség továbbá azért kiemelten nagy hangsúlyú, hiszen a szervezet bármit sugározhat hivatalosan a környezet felé, ha azt a szervezet tagjai, dolgozói nem hitelesítik, akkor miden erőfeszítés feleslegesnek bizonyulhat.
A belső PR célja és feladata, hogy erősítse a céghez való hozzátartozás érzését és formálja a szervezeten belüli közvéleményt. Ennek érdekében kialakítja a „nyitott ajtók” légkörét, ezzel támogatva a vezetői döntések és ajánlások kommunikációját, valamint a szakmai kezdeményezések tervezését, megvalósítását és értékelését. Fontos feladata a szervezet tagjainak tájékoztatása a célokról, eredményekről, feladatokról, problémákról, valamint a szervezet imázsának fejlesztése és arculatának tudatos ápolása. Ezen túlmenően irányítja és hitelessé teszi a szervezet kommunikációs magatartását, megszervezi a tagok támogatását a menedzsmenthez és a kitűzött célokhoz egyaránt.
Nagyon könnyű mindezt leírni, hogy javítjuk az elköteleződést és azzal, hogy a belső PR-ral egy olyan légkört teremtünk, amellyel a cégnél jó érzés dolgozni, azonban mindezt valójában megvalósítani annál nehezebb. Gondoljunk csak bele, hogy egy munkahelyen hány féle értékrendű, gondolkodásmódú, szaktudású ember dolgozik. A belső PR esetében, hasonlóképp a HR-hez, nem lehet szelektálni a munkatársak között. Olyan eszközöket, célokat, kampányokat kell kialakítani, mely egyaránt tudja motiválni és elkötelezettebbé tenni a friss munkavállalót, mint az évtized óta ott dolgozó szakembert. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy egyre kevésbé alkalmasak már a sztenderdizált eszközök hasonlóképp, ahogy a marketingben is tért hódít az egyénre szabottság, így itt is már inkább a targetizált, differenciált eszközök működnek hatékonyabban.
Eredményes eszközök között tudható a személyek közötti kommunikáció, amely mind a munkatársak közötti kommunikációt, mind a vezetők és munkatársak közötti interakciókat tartalmazza. Fontos a belső intranet oldalak használata, melyeken keresztül információáramlás jöhet létre egy „chat-en” keresztül, ami főként egy nagyobb vállalatnál elengedhetetlen, ahol sok munkavállaló nem is ismeri egymást. Érdemes tartani bizonyos időnként és/vagy eseményekkor vállalati rendezvényeket, amelyek szintén alkalmasak arra, hogy a dolgozók jobban megismerhessék egymást, illetve vezetőiket és a céget is. A legtöbb munkavállaló számára fontos az önfejlődés, így hosszú távon érdemes oktatásokat, továbbképzéseket tartani, mely nem csak a munkavállaló számára fontos, hanem a cégnek is, hogy minél gördülékenyebben és hatékonyabban menjen a munka. Ha képesek vagyunk mindent egyszerre alkalmazni, akkor garantáltan, hatékonyan és sikeresen fog menni a munka mindezt úgy, hogy egy jó környezeten belül vagyunk.