Vásárlási folyamat

Vásárlási folyamat szakaszai
2024-06-24

A vásárlási folyamat egy többlépcsős rendszer. Több lépésen megy át a vásárló mire eljut a termék vagy szolgáltatás kiválasztásához, a vásárlói igény felismerésétől kezdve az információgyűjtésen keresztül a tényleges vásárlásig és a vásárlás utáni magatartásig. Ezek a lépések fontos szerepet játszanak abban, hogy a fogyasztók elégedettek lehessenek. A folyamat megértése lehetőséget teremt a vállalatok számára, hogy jobban kitudják szolgálni a fogyasztók igényeit.

 

Vásárlási folyamat szakaszai: 

 

  1. Probléma felismerése
  2. Információgyűjtés
  3. Alternatívák értékelése
  4. Vásárlási döntés
  5. Vásárlás utáni magatartás

 

Probléma felismerése: A „Houston, van egy problémánk” Pillanat

A lehetséges vásárlónak fel kell ismerni, hogy szüksége van valamire, ami jelenleg nincs a birtokában. Ez egy problémát jelent az adott vásárlónak. A szükséglet kielégítése, illetve a hiány megszüntetése érdekében terméket vagy szolgáltatást kell beszereznie. Ennél a pontnál lép be a második szakaszba, azaz az információgyűjtés szakaszába.

 

Információgyűjtés: Sherlock Holmes Üzemmód

Ebben a szakaszban a fogyasztó információt gyűjt a probléma megoldásához. Az árakat, a minőséget, a funkciókat, a márkákat és más számára releváns szempontokat vizsgál meg.  Addig kutat ameddig nem érzi elegendőnek ismereteit az adott termékről/szolgáltatásról. Minél drágább terméket kíván vásárolni, annál hosszabb lesz a keresési szakasz, hiszen nagyobb a rizikó is. Forrás lehet kereskedelmi forrás, például egy reklám vagy egy eladó. Illetve lehet személyes forrás, mint például család, barátok tapasztalata, ismerete, véleménye. 

 

Alternatívák értékelése: 

Az információkeresés szakaszában összegyűjtött információkat hasonlítja össze a fogyasztó figyelembe véve a számára releváns szempontokat és eldönti, hogy melyik megoldás felel meg a legjobban az igényeinek és elvárásainak. Szempont lehet a termék/szolgáltatás ára, minősége, tulajdonsága, image-e.

 

Vásárlási döntés: 

Az alternatívák értékelése után a fogyasztó meghozza a döntést. Először azt dönti el, hogy szeretne vásárolni vagy inkább nem. Abban az estben, ha a vásárlás mellett dönt, akkor kiválasztja a szerinte legmegfelelőbb terméket/szolgáltatást. A döntés magába foglalja a mennyiséget, a vásárlás helyét, időpontját és fizetési módját is.

 

Vásárlás utáni magatartás:

A termék/szolgáltatás vásárlás utáni használata, fogyasztása közben fog kiderülni, hogy beváltotta-e a hozzá fűzött elvárásait és reményeit, negatív vagy pozitív tapasztalat volt-e. Ezek az ismeretek mind segítségére lesznek a fogyasztónak a következő hasonló döntés meghozatalában. 

 

A vásárlási folyamat megértése kulcsfontosságú a vállalatok számára, mert így jobban kielégíthetik a fogyasztói igényeket. Minden egyes lépésnél lehetőség nyílik a vásárlók pozitív befolyásolására, segítve őket az információgyűjtésben, az alternatívák értékelésében és a döntéshozatalban. Ha ezt jól csináljuk, az eredmény nem csak egy elégedett vásárló, hanem egy hűséges ügyfél is lesz.

 

Vissza

„Innovációval a mumus tantárgyak ellen” – így született meg a Rapid Edu új arculata

2025. 04. 16.
2024 őszén új nevet, új arculatot és új lendületet kapott a korábban Rapid Matekként ismert oktatási platform – így született meg a Rapid Edu. A márkaváltást nemcsak vizuális fris…
Bővebben

A Tartalom, Amiért Nem Kell Kattintani – Mi az a Zero-Click Tartalom és Miért Fontos?

2025. 04. 14.
A digitális világban, ahol a figyelem egyre inkább elaprózódik, egyre nagyobb jelentősége van annak, hogyan tudjuk hatékonyan elérni és megtartani a közönséget. Az egyik legújabb és leg…
Bővebben

„Nem csak egy digitális katalógus” – Mi van a Rossmann app sikere mögött?

2025. 04. 11.
Az okostelefonok világa gyökeresen formálta át a vásárlási élményt – gyorsabb, személyre szabottabb és kényelmesebb lett, mint valaha. A Rossmann Magyarország nemcsak felismerte e…
Bővebben
További hírek