Fedezd fel a szervezeti kultúra titkait!
A céges kultúra olyan közös értékek, normák, elvek, gyakorlatok és magatartásformák összessége, amelyek hatással vannak a szervezetre és annak tagjainak viselkedésére. Egy sikeres vállalat vonzó szervezeti kultúrával rendelkezik, ezáltal képes megszerezni és megtartani a tehetséges munkavállalókat.
Sok vállalat használja a „mi egy család vagyunk” kifejezést, azonban a támogató és összetartó légkör kialakítása nem mindenhol sikerül. Ebben a vezetőknek is jelentős szerepük van, személyük nagyban befolyásolja a munkahelyi kultúrát. Fontos, hogy a vezető pozitívan befolyásolja munkatársai teljesítményét és gondolkodásmódját. Vezetési stílusa amennyiben túl autokratikus, az demotiválhatja az alatta lévőket, ha túl demokratikus vagy laissez-faire, akkor az a hatékonyság rovására mehet. Serkentő hatású a coaching szemléletű vezetés. Előnye, hogy a jó hangulatú közös munka miatt csökken a kiégés kockázata, a munkavállalók képességei kiaknázásra kerülnek, ezáltal elősegíti a cég hatékonyabb működését.
A munkahelyi kultúra az alapelvek megfogalmazásával kezdődik, melyek a későbbiekben meghatározzák a vállalat döntéseit és viselkedését. Kulcsfontosságú, hogy az új munkavállalók hamar elsajátítsák a cég működésének célját, a vállalat vízióját. Amennyiben ezzel könnyen tudnak azonosulni, az hamar meg fog jelenni a napi munkavégzésben is. A megfogalmazott értékek gyakorlati alkalmazása döntő tényező lehet abban, hogy a céges kultúrát „jónak” vagy „rossznak” értékeljük.
Emelhetik a szervezeti kultúra szintjét a céges rendezvények, csapatépítő programok, közös ünnepségek és más szórakozási tevékenységek amennyiben „jól”, konfliktusmentesen zajlanak. A közösségi lét és az együtt átélt élmények inspiráló hatásúak lehetnek.
Összegyűjtöttük a vállalati kultúra legfontosabb elemeit:
- Bizalom: Kölcsönösnek kell lennie. Ide tartozik a munkavállalói döntéshozatal, az önálló munkavégzés, melyet a vezetőség következetesen és igazságosan értékel.
- Átláthatóság: Kétirányú, pontos tájékoztatással lehet megvalósítani, lehetőséget kell biztosítani az alkalmazottak számára is a visszajelzésre, kérdésfeltevésre.
- Elkötelezettség: a munkavállalónak motiváltnak kell lennie, ehhez elengedhetetlen a képzési és fejlődési lehetőségek biztosítása.
- Nyílt és őszinte kommunikáció: minden munkatárs számára biztosítani kell a szabad véleménykifejezést, a csapatmegbeszélések és vállalati fórumok pedig a hatékonyságot is növelik.
- Megbecsültség érzése: Bónuszok, elismerések és jutalmak alkalmazása a teljesítmény elismerésére.
- Vezetői támogatás
- Hatékony konfliktuskezelés: tréningekkel, vagy belső vagy külső mediátorok bevonásával a konfliktusok megoldására. Egyértelmű irányelveket és eljárásokat kell kidolgozni a konfliktusok kezelésére.
- Munka és magánélet egyensúlyának biztosítása a cég tevékenységének megfelelő módszerekkel pl.: home office, rugalmas munkaidő.