Piaci szegmentáció
Mai cikkünkben a piac szegmentációról és a szegmentáció ismérveiről ejtünk szót.
A Piaci szegmentálás az STP stratégia első lépcsőfoka, amely során a piacot egynemű csoportokra osztjuk. A szegmentálás szegmensképző ismérvek segítségével történik, ezzel segítve a vállalatoknak a folyamatait.
A piacszegmentálás az STP stratégia első lépése. Célunk, hogy a nagy piacot szegmentáljuk kisebb szegmensekre. Ebben a fázisban a heterogén piacot homogén egységekre osztjuk. Fontos, hogy a csoportokon belül minél nagyobb legyen a hasonlóság, azaz olyan kisebb csoportokat kell létrehoznunk, ahol hasonló, vagy azonos jellemzőkkel, szükségletekkel vagy viselkedési mintákkal rendelkeznek. Különböző csoportok között pedig minél nagyobb legyen az eltérés.
A szegmentációnak általában az a célja, hogy a meglévő fogyasztókat részletesebben megismerjük vagy újabb szegmenseket derítsünk fel. Szegmentálás során könnyen körülírható fogyasztói csoportokat határozunk meg.
A szegmentálás csak akkor lehetséges, ha vannak különböző igények.
A szegmentálás folyamata:
- piac meghatározása
- szegmensképző ismérvek meghatározása
- szegmentálás elvégzése
- szegmensek nevesítése
A piacszegmentálás ismérvei:
A szegmentáció ismérvei valamilyen tulajdonság vagy jellemző, amely alapján végezzük a csoportosítást. Az ismérvek attól függően változhatnak, hogy milyen jellegű termékről/szolgáltatásról van szó és mi a piacszegmentálás célja.
A fogyasztók jellemzői alapján végzett szegmentáció ismérvei:
Demográfiai ismérvek:
A következő jellemzők alapján jöhetnek létre különböző szegmensek, mint például nem, vallás, életkor, családi állapot, család nagysága, hagyományok, szokások. A vallás, hagyományok, szokások befolyásolják a fogyasztói szokásokat..
Társadalmi-gazdasági ismérvek:
Az itt figyelembe vett jellemzők az iskolai végzettség, foglalkozás, jövedelem, vagyoni helyzet. A jövedelem olyan szempontból lehet mérvadó, hogy minél magasabb a fogyasztók átlagjövedelme, annál magasabb minőségű termékre/szolgáltatásra tartanak igényt.
Földrajzi ismérvek:
Ennél az ismérvnél olyan jellemzőket veszünk figyelembe, mint például tájegység, település mérete, lakóhely típusa, éghajlat, domborzati viszonyok.
Pszichológiai ismérvek:
Az itt figyelembe vett jellemzők közé sorolható a személyiség, énkép, világhoz való viszony, tanulás folyamat. Minden ember egy önálló személyiséggel rendelkezik, azonban mindig vannak hasonlóságok vagy azonosságok a vonásaik között. Egy extrovertáltabb személyiségek más vásárlási szándékkal rendelkeznek, mint introvertáltabb társai.
A fogyasztók magatartása alapján végzett szegmentáció ismérvei:
Vásárlás indítéka:A vásárlás indítéka lehet racionális, emocionális és impulzus.
A racionális vásárlókra az a jellemző, hogy előre eltervezik a vásárlást, úgy érkeznek meg a boltba, hogy tudják miből mennyit szeretnének venni. A vásárlás szükségszerű náluk. Ők élelmiszereket, szükséges ruházatokat fognak beszerezni.
Emocionális vásárlásról abban az esetben beszélünk, amikor a vásárlás elsősorban érzelmi okokból történik, mint például amikor azért veszek meg magamnak egy terméket, például egy cipőt, mert a kedvenc influenszerem is ezt hordja.
Az impulzív vásárlók egy hirtelen jött döntés alapján vásárolnak. Ezek nem előre megtervezettek és általában kisebb összegűek, mint például, amikor meglátunk a kirakatban egy kis gumicukrot és megvesszük egy barátunknak.
Használat gyakorisága:
Ide tartozik a nem használók köre, volt használók köre, nekik már a vállalkozás nem, vagy csak nehezen tud értékesíteni.
A potenciális használók köre és az első alkalommal használók köre a legfontosabb egy vállalat számára. Az első vásárlóknak nem okozhatunk csalódást és el kell érnünk, hogy rendszeres vásárlóink legyenek. A potenciális használókat pedig rá kell venni a kipróbálásra.
A rendszeresen használók köre ismeri már a terméket/szolgáltatást és ragaszkodnak hozzá.
Márkahűség:
Márkahűség szerint csoportosíthatjuk a piacot erősen márkahű fogyasztókra, akik egy márkához ragaszkodnak.
Gyengén márkahű vásárlókra, akik két márka termékei között válogatnak.
A csapongóan márkahű vásárlókra, akik a változatosságot keresik.
Nem márkahű fogyasztókra, akiket nem izgat a márka.
Végül pedig a márka elhagyókra, akik csalódtak az adott márkában.
Vásárlói attitűdök:
Ide tartoznak a következő attitűdök: rajongó, pozitív, közömbös, negatív és ellenséges.