A jó SEO titkai
Az SEO, vagy más néven keresőoptimalizálás, illetve az SEM, vagyis keresőmarketing az online marketingben talán leggyakrabban használt két kifejezés, amelyeket gyakran tévesen szinonimaként használnak. De mi is a különbség e két fogalom között?
Az SEM olyan szövegírás, ami egy weboldal láthatóságát akarja növelni különböző eszközökkel. Ez azért fontos, ugyanis a Google a lehető legjobb keresőt szeretné létrehozni, ezért folyamatosan tökéletesíti azon algoritmusait, amik a rangsorolásért felelősek. Az SEM főbb eszközei közé tartozik az SEO, ami azokat a technikákat és stratégiákat foglalja magában, melyek segítenek abban, hogy a weboldalunk az internetes keresőkön belül a lehető legjobb helyezést érje el. Tehát minden SEO SEM, de nem minden SEM SEO.
Az SEO 3 részből áll: tartalmi, technikai, illetve off-page SEO-ból.
A tartalmi SEO minden olyan feladatot magában foglal, ami a keresőmotorok találati listáján elfoglalt helyezést pozitívan befolyásolja és nem technikai jellegű.
A következő részek segítségével növelhetjük honlapunk látogatottságát:
1. Vigyázzunk a kulcsszavakkal
Az oldal címe, vagyis a title magában foglalja a kulcsszavakat és azok szövegben elfoglalt helyét. A cím, illetve a kulcsszó kerüljön a H1 címkébe megfelelő formázással. Továbbá a kulcsszó legyen minél közelebb a címhez, de minimum az első bekezdésben. Fontos, hogy a cím figyelemfelkeltő legyen, hiszen minél többen kattintanak a találati listán az oldalra, annál előbbre kerül az oldal a rangsorolásban. A címet kiegészítjük az emberek által gyakran használt szavakkal. Ezeket long tail keresésnek nevezzük. A kulcsszavak használatakor érdemes szinonimákat használni, ugyanis ezek plusz forgalmat jelenthetnek a long tailekből, illetve javítják az érzékelt minőséget. Lehetőleg tartsuk a kulcsszósűrűséget 2-3% alatt, illetve próbáljunk inkább témakörökben gondolkozni, ezzel megelőzve a konkurenciát. A kulcsszósűrűséget legegyszerűbben egy Word dokumentum segítségével lehet meghatározni, vagy, ha WordPress weboldal esetén használjuk a Yoast SEO plugin-t, ami automatikusan megmutatja a kulcsszavak számát.
2. Kerüljük a duplikációt
A Google nem szereti a duplikációkat, tehát figyeljünk oda, hogy az aloldalak, szerzői- és dátum archívumok, illetve címkék ne legyenek indexelve.
3. Nem mindegy a design
A weboldal design-ja, illetve a képek címei, képaláírások szintén nagy szerepet kapnak egy weboldalon, ugyanis ezek jól elkülöníthetők, illetve háromszor többen olvassák el, mint a többi szöveget. Fontos, hogy a kulcsszavas filenevet, illetve az alt címkét kitöltsük, ugyanis ezáltal jobb helyezést érhetünk el. A képek és diagramok tördelik az egybefüggő szöveget, ezzel megkönnyítik az olvasást és fokozzák az élményt, viszont a több kép nem jelent jobb helyezést. A legtöbb honlap a design tekintetében eléggé rendetlen és átláthatatlan, ezért tehát, ha az oldalunkon túl sok a menüpont, akkor érdemes kiválasztani a legfontosabb 5 vagy 6 kategóriát és ezek alá besorolni írásinkat, a felesleges menüpontokat pedig törölni. Az olvashatóság szintén fontos szempont, ezért ne használunk 16px alatti betűméretet, illetve ügyeljünk, hogy a szöveg ne legyen természetellenes, ugyanis ekkor a Google hátrébb fog sorolni minket.
4. Válasszuk meg jól az url-t
A weboldal URL-je szintén rangsorolási szempont. Itt érdemes statikus url címeket használni, hiszen ezt bárki számára könnyebb alkalmazni, illetve kimutatták, hogy a rövidebb url-el rendelkező weboldalak jobb helyezést érnek el. Teljesen felesleges a címbe a blog, kategórianév vagy dátum, ugyanis ezek csak rontják az url-t. Változás esetén a régi url-t mindig át kell irányítani az újra, enélkül a pozitív szignálok elvesznek.
5. Töltsünk fel minőségi tartalmat
A tartalom talán az egyik legfontosabb része az on-page SEO-nak. Az emberek általában nem szeretnek hosszú szövegeket olvasni, kivéve, ha a téma valóban érdekli őket. Minőséginek akkor nevezhető egy honlap tartalma, ha az olvasó választ kap a kérdésére, ehhez azonban először azonosítani kell, hogy milyen információra van szükségük, és csak egy témával kapcsolatban írni egy honlapon belül. Az olvasók megismeréséhez szükséges, hogy ismerjük saját piacunk, és ügyfélkörünk. Soha ne másoljunk ki szövegeket, mindig fogalmazzunk meg saját magunk a mondanivalónk. Tartalmi szempontból a legjobb, ha az első bekezdés a legérdekesebb és az utolsó a legkevésbé. Amennyiben jó helyezést szeretnénk elérni valamely kifejezésnél, akkor nem szabad spórolni az időnkkel, sokat és részletesen kell az adott témát körbejárni, de minél érthetőbben és egyszerűbben. Egy kutatás ugyanis kimutatta, hogy minél hosszabb egy szöveg, annál jobb helyezést ér a Google keresőjében, ez körülbelül minimum 300 szót jelent.
6. Soha ne másoljunk
Spam használata esetén a Google szintén lepontoz, tehát a máshonnan átvett szövegeket érdemes átfogalmazni, vagyis a tartalmi spamet is átnézni.
7. Figyeljünk a linkekre
Az oldalnak lehetőleg extragyorsnak kell lennie, ebben segíthet a Google Page Speed vagy a Pingdom Tools. Ha a szoftver lassú és a betöltés 3 mp-nél tovább tart, akkor a felhasználó visszafordulhat. A visszafordulási arány javításában a honlap gyorsasága mellett a belső linkek is segíthetnek. A kifelé mutató linkek pedig, habár a visszafordulási arányra nincsenek pozitív hatással, a rangsorolási listára viszont igen, tehát ne féljünk kifelé linkelni más releváns és minőségi oldalra, de lehetőleg ezzel ne a konkurenciánkat növeljük. Emellett ajánlott a backlink, vagyis saját weboldalunkra mutató linkek elemzését megcsinálni, ugyanis néha mások előszeretettel használják weboldalunkét. Érdemes a linkhálózatot átnézni, amihez először össze kell gyűjteni az összes weboldalunkra mutató linket. Ha találunk spamet, akkor azokat töröljük lehetőleg a Google Disavow eszközeivel.
8. Bizonyosodjunk meg róla, hogy ki a konkurencia
Érdemes felmérni a konkurenciát is szoftverek segítségével, ha a tisztítás után sem érünk a Google első helyezettjei közé, ugyanis kiderülhet, hogy nem is az a konkurensünk, akit mi gondolunk. Ha felmérjük a konkurenciát a kulcsszavaink alapján, akkor könnyen rájöhetünk, hogy hol kell erősítenünk a weboldalunk.
9. Fontos a dwell time
Végezetül pedig a dwell time. A Google méri azt az időt, amíg a felhasználó rákeres egy általa kiválasztott kulcsszóra, rákattint egy oldalra majd visszamegy a találati listára, ennek minél hosszabbnak kell lennie, ha azt szeretnénk, hogy a felhasználó minőségi tartalmat kapjon.
Összességében tehát, ha ezeket az alapvető „szabályokat” betartjuk, azzal képesek leszünk megsokszorozni a honlapunk látogatottságát és a honlapunkra ténylegesen érdeklődő olvasót, vásárlót hozni.