A UX és a UI
Már évek óta velünk él a user experience design kifejezés, bár sokkal inkább a rövidítésével találkozunk, a UX designnal. Elmondjuk, miről is van szó, mi a UX és a UI jelentése, mi a különbség közöttük, és bemutatjuk, hogyan érdemes nekifutni a felhasználói élmény tervezésének.
Mi az a UX, és miben különbözik a UI-től?
Kezdjük azzal, hogy a UX, a user experience design rövidítése, magyarul a felhasználói élmény megtervezését jelenti. A UI ezzel szemben a user interface designt takarja, és esetében a felhasználói felület vizuális megjelenítéséről van szó. Egy-egy termék vagy akár weboldal létrehozásánál mindkettőre szükség van. A UI-t elsőre könnyebb megérteni, hiszen közelebb áll a gyakran használt webdesign kifejezéshez, azaz nagyjából a grafikai munkát takarja, míg a UX designer mér, tesztel, elemez, adatokkal dolgozik.
Egy másik hasonlat szerint a UI a UX nélkül olyan, mint amikor egy festő mindenféle elképzelés nélkül vet a vászonra különféle színeket. Ugyanakkor a UX UI nélkül csak a vázát jelenti egy szobornak, melynek egyáltalán nincsenek kidolgozva a részletei és felszíne. A jó termékélmény tehát mindig a UX-szel kezdődik, és a UI követi. A termék vagy weboldal sikeréhez mindkettőre szükség van.
UX a gyakorlatban
A UX elterjedése leginkább annak köszönhető, hogy az elmúlt egy-két évtizedben egyre összetettebb termékek születtek, és fejlesztőik rájöttek, hogy kifizetődő számukra, ha könnyebbé teszik a használatukat. A UX a jelenlegi gyakorlatban egy cég és termékének felhasználói élményét építi fel, azt elemzi és optimalizálja. Ebbe a munkába beletartozik
- a versenytársak és az ügyfelek elemzése,
- a termék felépítése,
- a tartalmi fejlesztés
- része a drótváz és a prototípus elkészítése,
- a tesztelés, a fejlesztés megtervezése,
- a fejlesztők és a UI designerek munkájának összehangolása,
- a célok követése,
- az elemzések.
Tehát a UX egész egyszerűen azon feladatok összessége, melyek egy termék hatékony és élvezetes használatának megteremtésére irányulnak.
Mielőtt a mai felkapott fogalommá vált volna a UX, valóban azt jelentette, amit a szó kifejez: a felhasználó tapasztalásait, azaz élményét. Vagyis, hogy létezik a felhasználó, és ő tapasztalt valamit egy termék használata közben. A megértést alapvetően az bonyolítja, hogy az “élményt” nem lehet közvetlenül megtervezni, mint egy felületet. Az élmény csak eredménye annak, hogy a felhasználói interakcióba lép egy termékkel vagy szolgáltatással. És az élmény a felhasználón belül keletkezik. A designernek lehet befolyása a termék használhatóságára, vizuális megjelenésére, arra ugyanakkor már nem, hogy mit érezzen a felhasználó a használat előtt és az után.
A tervezők ezért mindössze reménykedni tudnak egy termék elkészítése után, hogy az olyan reakciót vált ki a felhasználóban, amit ők szerettek volna elérni. Közvetlenül azonban ezt a belső élményt nem tudják tervezni, mert a tapasztalás szubjektív. A tervezőknek befolyása elsősorban a használhatóságra van, azt tudják optimalizálni.
UX és usability
A gyakorlatban általában a UX fogalma a használhatósághoz (usability), a könnyű használathoz kapcsolódik. Ez azonban inkább a szándékot jelzi, vagyis hogy szeretnénk, ha könnyen használható lenne a termékünk. A felhasználói élmény ezzel szemben bármilyen élmény lehet: boldogság, hála vagy épp szomorúság érzése. Sokan keverik is a kettőt, azaz a UX-et és a usabilityt. Akkor is UX-tesztekről beszélnek, amikor egyszerűen a használhatóságot tesztelik. Ebben közrejátszik persze az is, hogy a UX mára nagyon felkapott lett, és ott is felhasználói élményt emlegetnek, ahol teljesen felesleges, pusztán jól hangzik. A UX design azonban egy sokkal szélesebb terület, mint a usability. Ha csak a usabilityt értjük alatt, akkor leértékeljük a UX-et. Hiszen a használhatóságnál arra figyelünk, hogy a termék használata hatékony, eredményes és kielégítő legyen a felhasználó számára meghatározott célok elérése érdekében. A usability arra a feladatra összpontosít, amit egy adott szituáció során a felhasználó végrehajt.
Egy termék (például egy weboldal) könnyű használatához szükség van arra, hogy
- a felhasználó magyarázat nélkül, könnyen megértse a termék használatát. Ez a tanulhatóság.
- Hatékony legyen a termék használata a felhasználó számára.
- Megjegyezhetők legyenek a termék funkciói egy későbbi használat érdekében. Ne kelljen minden egyes alkalommal újratanulnia a rendszer működését.
- Lehetőleg ne tudjon hibázni a felhasználó a használat során.
- Végül pedig legyen elégedett a termék használatával, kényelmesen tudja azt használni, ne okozzon számára meglepetéseket.
Végül néhány fontos dolog, amit meg kell érteni a UX kapcsán
- A felhasználói élmény nem maga a termék, hanem a termékkel kapcsolatos interakciók eredményeként létrejövő tapasztalás.
- Nem csak maga a termék befolyásolja a felhasználói élményt, hanem a felhasználó belső állapota: várakozásai, szükségletei, motivációja, előítéletei, hangulata, stb. (Miként lehet például egy jó élményt kialakítani egy jégkrémnél, ha az adott felhasználó utálja a jégkrémet?)
- Az élmény nagyon gyakran nem csak egyetlen, különálló élmény, hanem élmények összességéből áll össze. Erre épít például az Apple az Apple Store-okkal, ahová betér a felhasználói, amikor meg akar venni egy terméket. Hiszen megértették, hogy az élmény része már az is, ahogy a felhasználó kinyitja az üzlet ajtaját.