Hogyan legyen felhasználó-központú a weboldalad?

2019-04-15

A felhasználó-központú design egy olyan kifejezés, melyet a termékgyártók használnak az emberek számára történő tervezés folyamatának leírására. A felhasználó-központú design olyan megoldásokat keres a problémákra, melyekben a folyamat minden lépését emberi szemszögből is vizsgálják. 

A felhasználó-központú design alapelvei:

1. Összpontosítsunk az emberekre -  Bármit is tervezel, mindig azokra az emberekre gondolj, akik használni fogják a terméked, például a weboldalad. Ezek a személyek nem absztrakt felhasználók, hanem valódi emberek, akik kapcsolatba lépnek vele. Tartsd észben, hogy a terméked csak egy eszköz, amivel segíteni tudod őket a céljaik elérésében. Az azonosítás folyamata egy egyszerű kérdéssel kezdődik: kinek készítem ezt? Hacsak nem saját magadnak készítesz egy terméket, a gondolkodást a közönségeddel kell kezdened: Ki fogja használni ezt a terméket? Milyen környezetben (idő, hely, eszköz, stb.)? Miután meghatároztad a célszemélyeket, ki kell alakítanod a felhasználói utakat. 

2. Tárjuk fel az igazi problémát - Nem minden problémát érdemes megoldani. Don Norman szerint a problémáknak két típusa létezik: az alapvető problémák és a problémák tünetei. Ő úgy véli, hogy az alapvető problémákat kell először megoldani, mert ezzel megoldható minden más probléma. Természetesen az alapvető problémák kutatások segítségével történő feltárása időt vesz igénybe, és a termékfejlesztés gyakran úgy érzi, nincs erre elég ideje. Nem számít azonban, hogy mennyit időt vesz igénybe, a lényegi problémák azonosítása egy szükséges lépés a designfolyamat során. Ha a designer átugorja ezt a részt, az olyan helyzethez vezethet, hogy a rossz problémákra keres megoldásokat. A problémameghatározásra gondolj úgy, mint egy befektetésre: minél alaposabban végzed el a kutatást, annál több időt és energiát spórolsz meg a továbbiakban.

3. Gondolkodjunk teljes rendszerben - Ne csak a felhasználói út egyetlen szakaszára (a közvetlen élményre) összpontosíts, miközben elfeledkezel a többi részéről. A közvetlen élmény javítása nem egyenlő ugyanis a jó felhasználói élmény egészével. Mindig lásd a teljes képet: mit akarsz elérni az élménnyel, mi az a végeredmény, ami fontos számodra. Képzelj el egy kereskedelmi alkalmazást, melynél a termék megvásárlásáig vezető felhasználói folyamat valóban áramvonalasra van tervezve. De amint a vásárló elér az ügyfélszolgálathoz (például azért, mert szeretne visszaküldeni egy nemrég megvásárolt terméket), lassúvá válik a kommunikáció. Ilyenkor nem számít, hogy mennyire volt kiváló a termék megvásárlásának élménye, a teljes felhasználói élmény nem lesz igazán jó.

4. Teszteljük a design döntéseket - Nem számít, hogy mennyi időt töltöttél el a design megtervezésével, mindig tesztelned kell azt valós személyekkel. A tesztek során érkező visszajelzések segítenek megérteni, hogy a design mely részén kell javításokat eszközölnöd. Nem helyettesítheted a valós felhasználókat az ismerősökkel vagy a kollégákkal, mert egy ilyen teszt nem lenne reprezentatív. A designerek, a fejlesztők, sőt még az UX-kutatók is az úgynevezett hamis-konszenzus hatástól szenvednek: az emberek hajlamosak feltételezni azt, hogy a többiek is osztják az elképzeléseiket, és hasonlóan viselkednek egy adott helyzetben. Más szavakkal, a termékek létrehozói azt feltételezik, hogy azok az emberek, akik használják majd a terméket, olyanok, mint ők. 

/a cikk a webshark cikke alapján készült/

Vissza

“A legfontosabb a jó ötlet és a pontosan megfogalmazott cél volt.”

2024. 05. 18.
A mai interjúnkban Pazirik Kft. csapatát kérdeztük, akik Oktatás kategóriában Az Év Honlapja díjat, Portfólió oldalak kategóriában Különdíjat szereztek, illetve az Abszolút díjat is ők…
Bővebben

Az UI-ről és UX-ről

2024. 05. 16.
Az "UI" és az "UX" két olyan fogalom, melyek gyakran előfordulnak az informatikában és a designer tevékenységekben. Az "UI" a "User Interface" rö…
Bővebben

“A kevesebb néha több! Üde, friss, mozgalmas, informatív legyen a honlap.”

2024. 05. 14.
A mai interjúnkban a Trivega csapatát kérdeztük, akik Agrár kategóriában külön díjat szereztek. A Trivega Kft. csapata mindig szeret új kihívásokkal szembenézni, ez motiválta őket, hogy…
Bővebben
További hírek