Landing page
A landing page egy rendkívül fontos kifejezés a honlaptervezésben és a webergonómiában. Már a tervezési fázisban gondolnunk kell annak kialakítására. Hogy pontosan miről is van szó? A landing page szó szerinti jelentése: érkezési oldal, landolási oldal. A landing page a honlapnak az az oldala (aloldala), ahová a látogató megérkezik, vagyis az első oldal, amit egy honlapból lát.
Hatalmas tévedés, hogy a látogatók a főoldalra érkeznek meg (főoldal, címlap, kezdőlap vagy nyitóoldal stb.), és a menüsor elemeit szépen sorban, egyiket a másik után kattintgatják végig. A honlapra elméletileg bárhová érkezhet a látogató, és találomra kattint, azokra a menüpontokra, amiket észrevesz, és amik felkeltik az érdeklődését.
Fontos, hogy a landing page megfelelően legyen kialakítva, hiszen ahogy azt már fentebb is említettük, a felhasználók ezzel találkoznak először, és sajnos gyakran tovább sem jutnak. Ha szeretnénk a látogatót a weboldalon tartani akkor a hatékonyság érdekében a szövegnek lényegre törőnek kell lennie. Előfordulhat persze az is, hogy több meggyőzésre van szüksége három mondatnál. Elsősorban tehát azt kell szem előtt tartani, hogy az olvasó ne veszítse el az érdeklődését, amíg el nem jut a call to action szövegig, viszont a call to action szövegig meg is kell győzni. Sokszor jó egy rövid landing page, ami szinte görgetés nélkül befogadható, de nyilván találkoztál már olyan hosszú landing oldallal is, mely addig magyarázott, több call to actiont is feldobva a hosszú szövegben, hogy a végén tényleg érezted a kattintás kényszerét.
Szerkezeti felépítés:
- vonzó cím,
- főkép vagy képek,
- érthető szöveg, hogy tudja a látogató, mit akarunk tőle,
- és egy hatásos, feltűnő call to action mondat és gomb.
1. Az ütős főcím, vagyis a “headline”
Célja a figyelem felkeltése és fenntartása vagy megtartása. Ideális esetben ez egy rövid, tömör és “ütős” cím, ami azonnal egyértelművé teszi, mit szeretnénk a látogatótól. A túl hosszú, vagy összezavaró mondatok szinte felszólítanak, hogy inkább zárjuk be az oldalt.
2. Az őszinte kép, a “Hero Shot”
Ez a feltűnő, általában nagyméretű kép, esetleg beágyazott videó arra hivatott, hogy vizuálisan definiálja a termékét, vagy szolgáltatását. Most ne a szokásos, jól mutató, de valójában semmitmondó reklámképekre gondoljunk. Releváns képekkel akár 40 százalékkal növelheti oldala konverzióját, ezért a legjobb, ha használat közben mutatjuk meg.
3. A szöveg
Fejtsük ki pár mondatban, milyen előnyöket biztosítunk, mik az erősségeink, és mi különböztet meg versenytársainktól. Emeljük ki azokat a jellemzőket, melyek egyedivé tesznek, ilyen például a jobb minőség, vagy a rugalmas időbeosztás. Használjunk felsorolást, hogy könnyebben olvashatóak legyenek a pontok. A látogatók 79 százaléka elsőre csak felületesen fogja átfutni az oldalt, ahelyett hogy szóról szóra végigolvasná. Abban az esetben fognak tovább maradni, ha találnak valami számukra hasznos dolgot.
4. Call to action
A landing page egyik legfontosabb eleme, az aktivizáló gomb. Fontos, hogy jól láthatóan elkülönüljön az oldal többi részétől, mivel ez vezet a célunk megvalósításához, például, hogy a látogató vásároljon. Hasznos lehet, ha a gomb szövege, a látogató szemszögét tükrözi, mint például a “Feliratkozom”, vagy “Ajánlatot kérek”.
Eddig igazán egyszerűnek tűnhet a landing page elkészítése, azonban van néhány dolog amire figyelni kell, ugyanis könnyen hibát követhetünk el vele:
1. Menüsor jelenik meg - Egy látogatóból sosem lesz vevő, ha olyan mellékutakat hagyunk, ahol könnyedén elkalandozhat.
2. Túl hosszú űrlapok - Minél hosszabb egy űrlap, a felhasználók annál hamarabb megunják, ráadásul ha túl sok információt szeretnél megtudni róluk bizalmatlanná válhatnak.
3. Nem optimalizálsz - Érdemes figyelni az analitikát, kitapasztalni egy adott landing oldal hatékonyságát, több verziót készíteni, tesztelni, optimalizálni.
4. A felhasználóknak túl sok a lehetőségük - Az a legjobb ha a landing page csak egyetlen célt szolgál.
5. Az upsell kihagyása - Minden letöltés, megrendelés után eljut a látogató egy köszönőoldalra, amit érdemes kihasználni eladásra, mert a vevő ilyenkor a legfogékonyabb egy további vásárlásra.