Weblap és a színek
A színek a mindennapi életünk részei, segítenek a megkülönböztetésben, saját magunk kifejezésében, képesek akár a hangulatunkat, döntéseinket is befolyásolni. Mindenhol színek vesznek körül bennünket, és hatnak ránk. Kommunikációs erejüket a marketing roppant tudatosan használja. A színek legtöbbször nem is a tudatos énünkhöz szólnak, hanem a tudatalattinkhoz, megmozgatva ott olyan rezgéseket, amelyeket nem is gondolnánk.
A honlapkészítés során különösen kell ügyelni a színek egymással való használatára. A rosszul megválasztott háttér és betűszín ugyanis olvashatatlanságot eredményez, amit a monitor fénye, vibrálása csak felerősít, és a honlap látogatója máris kattint tovább.
A jól megválasztott színek azonban felhívják a figyelmet arra, amit szeretnél elmondani, érdekessé tesznek, megkülönböztetnek a többiektől, elmondhatsz velük egy történetet és kommunikálhatsz is.
A színek tehát képesek üzenetet közvetíteni és/vagy módosítani azt, és képesek érzelmek kifejezésére is. Éppen ezért elengedhetetlen a helyes szín megválasztása egy weblap során. Ha nem tudjuk eldönteni melyik színt is válasszuk, írjunk fel néhány a weblapra jellemző szót, amely majd megadja melyik színt lenne érdemes alkalmazni. A színekhez és jelentésükhöz adunk némi segítséget:
Az egyik legtöbb kifejezéssel rendelkező szín a PIROS, amely minden más szín előtt képes magára vonni a figyelmet, tehát remekül irányíthatjuk vele az olvasók tekintetét. Persze arról se feledkezzünk meg, hogy ez a szín szeretetet, szenvedélyt, energiát sugároz. Nagyon fontos azonban, hogy melyik árnyalatát választjuk, a kifejezett rikító piros ugyanis elrettentő is tud lenni, míg halványabb változata kifejezetten finom, nőies benyomást kelt.
A piros tehát tökéletes a figyelem felkeltésére, bizonyos részek kiemelésére.
A másik ilyen megosztó szín a FEKETE, amely sokaknak eleganciát, energiát, kifinomultságot sugall, míg másoknak depressziót, megbízhatatlanságot. A fekete háttérrel azonban érdemes vigyázni, a fehérrel ellentétben ugyanis ezen minden kisebbnek tűnhet, és az ehhez felhasználható színek palettája is igen csekély lesz. Kiemelésre azonban ez is jól alkalmazható elsősorban a fejlécnél, a láblécnél, a navigációnál és a kommenteknél.
Egyre kedveltebb szín a KÉK, amelynek számos árnyalat felhasználható egy egy weblap megtervezésénél, emellett nyugalmat, megbízhatóságot, nyitottságot sugall. A kék szín megnyugtatja a szemet, éppen ezért az olvasók szívesebben nézik hosszabb időn keresztül is.
Ezeken kívül természetesen számos szín közül választhatunk, ezeket gyűjtöttük egy csokorba jelentésükkel együtt:
- Sárga – jókedv, nyár, tettrekészség, felszabadultság, negatív megközelítésben az irigység színe
- Zöld – természetesség, megnyugvás, remény, termékenység, negatív megközelítésben a féltékenység színe
- Bordó – elegancia, drágaság
- Barna – férfiasság, stabilitás, a föld színe
- Narancs – büszkeség, önérzetesség, segítőkészség, ambíció, kreativitás, életerő
- Lila – lelkiség, szellem, királyi, misztikus
- Fehér – tisztaság, szűziesség, béke, teljes egyensúly, semlegesség
Vannak azonban olyan színek, amelyeket az esztétikusság érdekében érdemes elkerülnünk, ilyenek például a neon színek, a tiszta fekete, a világos színen alkalmazott világos betűk.
Íme néhány jó tanács a színek kiválasztásához:
- haszáljunk úgynevezett webbiztos színeket , ami a lehetséges árnyalatok számát csökkenti
- az arany és az ezüst csillogása csak a fotón jön ki igazán jól, egyetlen szín használatával okkert vagy szürkét fog látni a felhasználó, ugyanis a csillogás az agyunkban áll össze
- az élénk színekkel remekül tudjuk a felhasználók tekintetét vezetni
- kerüljük a rövid színtrendeket
- igyekezzünk olyan színeket választani amelyek kiváltják az általunk elvárt érzelmeket a felhasználókból
- néha a kevesebb több. érdemes 3 színnel dolgoznunk, egy a háttérnek, egy a szövegnek és egy a grafikának (ennek elosztása 60%-30%-10% legyen)