Teszteld a logód! Biztosan jó? – A logótervezés 4 aranyszabálya
Nemrégiben egy érdekes előadáson vettem részt a logókkal kapcsolatban. Az előadást Győr legendás kommunikátora Dusza András (a Kamarai Kommunikációs Klubban) tartotta, amit ezúton is nagyon köszönök. Mivel témába és profilba vág, megkértem hadd dolgozhassam fel egy-egy cikkben az előadását és egészítsem ki a saját gondolataimmal. Kicsit talán hosszú, de igyekeztem hogy hasznos maradjon.
Ugyan a grafikai arculat minden kommunikációban jelen van, mégsem ez áll mindenek felett. Ha jó az arculatod, még nem lesz azonnal fantasztikus a marketinged. Ha nem használod, ha nem jól használod, akkor igazából nem ér semmit.
Az arculatod alapja a logód.
A logók értékét is sokan túlbecsülik, sokat várnak el tőle, gyakorlatilag be akarják mutatni vele az egész céget, minden szolgáltatásukat, pedig nem erre való.
Szeretnélek néhány kérdéssel rávezetni arra, hogy vizsgáld meg a logód, hogy tényleg jó-e?
A logónak a következő feladatokat kell ellátnia:
A logó a cégek egyik legfontosabb kommunikációs eszköze, a márkád része.
Egy logónak együtt kell dolgoznia az arculatod elemeivel, mint például a weboldaladdal, a brandeddel,
A márka hathatós támogatása, és marketing csatornáid támogatása.
Egy alaphangot ad a cégednek, a kommunikációdnak a nyilvánosság felé.
Ez így teljesen egyszerűen hangzik, mégis óriási kihívás a tervezőknek, hiszen egyszerűen egy motívumban, emblémában, feliratban megjeleníteni egy cég filozófiáját nem könnyű. Sok logó túl sokat szeretne elmondani a vállalkozásról. Sok cégvezető túl sok mindent szeretne kifejezni egyetlen emblémával. Ez sokszor bonyolult és nem kifejező logóhoz vezet.
Nézzük inkább, milyen a te logód!
Első rész
Az alábbi kérdésekre adott minden „igen” válasz egy pontot ér, ezt jegyezd fel:
Működik-e a logód vízszintes verzióban?
Létezik-e a logódnak mindkét, tehát vízszintesen és függőlegesen is elérhető változata?
Működik fehéren feketén, akár szürke árnyalatban?
A logód mindkét, tehát fekete-fehér háttéren is működik anélkül, hogy doboz lenne körülötte?
Gyorsan (kb. 5 másodperc) tudod reprodukálni a grafikai elemeket, emblémát, szimbólumot?
Vásároltad azt a betűtípust, amit használtál a logóban?
(A legtöbben nem teszik meg, pedig szükséges, ha éppen nem ingyenesen elérhető a betűkészlet.)
Hány betűtípus van a logódban? Egy, maximum két betűtípus?
A második rész
Az alábbi kérdésekre adott minden „igen” válasz után vonj le egy pontot:
Hány színt alkalmazol a logódban? Több mint 3-4 színt?
(Ma annyira előrehaladott a technológia, hogy ha sokszínű egy logó, azt is minden esetben mindenre rá lehet tenni, de azért ha kevesebb színnel is működik az az igazi)
Mennyi betűtípust használsz a logóban? Kettőnél több betűtípust használsz?
Egy jellemző szimbólum, forma, alak, világosan felismerhető a logódban?
(pl. egy gömb vagy valami más felismerhető)
Clipart alapot, vagyis grafikai gyűjteményt használtál mikor a logód készült?
Van egy fotó vagy valamilyen összetett minta, mintázat a logódban?
Van lefelé irányuló vonal, lejtős szög a logódban?
(Ez a tudatalattiban negatív asszociációt indíthat el, hiszen azt üzenheti, hogy a cég lejtmenetben van.)
Egy alapértelmezett betűtípust (pl. Ariel, Times New Roman) használtál a logó tervezésekor?
(Ugye nem?)
A kérdés az, hogy hány pontod maradt?
Egy kis támpont az értékeléshez:
Ha 6-7 pont, akkor a jó úton haladsz igyekezz komplex arculatban gondolkodni
5 pont esetében ne aggódj, lehet javítani a jelenlegi helyzeten.
3-4 pont esetében még is van lehetőséged a javításra.
1-2 pont esetén gondolkozz el, hogy nem érné-e meg a saját érdekedben váltani.
Hány pontod lett?
A márka (brand) és a logó viszonya
A márkád nem a logó, nem az arculatod, de még csak nem is az ügyfél kezelésed. A brand az minden, amivel a vevőd kapcsolatba kerül.
A brandet nehéz építeni, viszont nagyon könnyű lerombolni, ezért is kell stratégiai alapon kezelni. Ha nem törődsz a branddel, akkor az törődik magával, tehát kialakul anélkül, hogy neked bármiféle ráhatásod lenne.
A brand az, ami vállalkozásodat megkülönbözteti, pozicionálja, és azon érzések összessége, amit a vevőid, érdeklődőid éreznek a céged iránt. Lehet kicsit hivatalosan hangzik, de minden betűje igaz.
A logód, az arculatod a márkaépítéshez nagy segítséget nyújt, de nem minden.
A logó a hordozó eszköz, az előretolt csatár, aki mindig a frontvonalon harcol érted. A legtöbben a logóddal találkoznak először a
– weboldaladon,
– a közösségi felületeken
– a cégautódon,
– az irodád bejáratán,
– a névjegyeden,
– céges ruhádon,
– hirdetéseiden, stb.
A logód érzéseket kell, hogy kiváltson, nem történetet kell, hogy megjelenítsen. Sokan bele akarnak magyarázni dolgokat a logóba, de ezt első pillantásra észreveszi a vevő. Szerinted belegondol a mögöttes tartalomba? Aligha. Viszont ha ránéz és jó érzéssel tölti el, emlékezteti valamire, akkor már jó úton haladsz.
Profi és kevésbé jó logók között mi a különbség vizuálisan?
Nézzünk szét a nagyvilágban, melyek azok a logók, amik értéket közvetítenek, és melyek azok, amiken javítani lenne érdemes.
A multik és globális vállalatok nagy százalékban egyszerű szöveget, vagy legfeljebb néhány nagyon alapvető alakzatot használnak. Nem szeretnének mindent elmesélni a logóval és ez így van rendjén, érzést akarnak kiváltani. Ilyen logók láthatók a bal oldali csoportban.
A kisebb cégek viszont sokszor identitászavarban vannak, mert mindent el akarnak mesélni a logójukban, pedig ez általában egyszerűen nem jeleníthető meg. Az eredmény egy bonyolult, nem funkcionális, korlátozottan használható embléma, ami sokat akar, de keveset takar. Néhány példa ezekre a jobb oldalon.
Ne akard egy logóval minden tevékenységedet megmutatni. Nem ez a feladata.
A logótervezés 4 aranyszabálya
Mi csakis akkor kezdünk el vázlatokat készíteni, ha eléggé megismertük a céget ahhoz, hogy megtudjuk a céljait, vízióit, jövőképét, megismerjük vevőit. Ezek híján nehéz a jövőbe mutató logót tervezni, mást pedig nem sok értelme van. Ehhez egy 15 kérdésből álló kérdéssorozatot raktunk össze, amiből már egy egészen jó brief készül. Ebből már biztosabb kézzel lehet egy jó logót tervezni.
1. A márkád (brand) a mindenkori kiinduló pont
Tekintsd elsődlegesek a márkádat, hiszen a válaszokat saját magadnak kell megtalálnod
Tedd fel a jó kérdéseket
– Határozd meg, hogy kik az ideális ügyfeleid (buyer persona)
– Tudd, hogy mit akarsz az ügyfeleidtől, mivel tudod jobbá tenni az életüket, miben tudsz nekik segíteni.
Végezz kutatást, akár online, akár offline, gondolkodj el vállalatod üzeneteiről
Olyan kérdéseket kell feltenned, hogy a válaszok segítsenek a logó megalkotásában. Példaként szolgáljon a következő: „Ha megkérdezel tíz embert, hogy jobban szeretik-e a kéket vagy a zöldet, bármilyen választ kaphatsz. De ha azt kérdezed – és ez fontosabb! –, hogy “műszakinak tűnjünk (kék) vagy divatosak legyünk (zöld)?”, azzal meghatározhatod a helyes irányt.” (Dusza András)
Még egy-két fontos kérdés a kérdéssorunkból:
Mik azok a melléknevek, vagy jelzők, amik a legjobban leírnák az elképzelt arculatod, felsorolhatsz hangulatokat is.
Milyen érzést, vagy üzenetet szeretnél közvetíteni azok számára, akik meglátják a logód, vagy arculatod egyes elemeit?
Ugye kicsit más hozzáállás, mint hogy milyen logót szeretnél? Ezek rávezető és gondolkodtató kérdések, és ezek vezetnek megfelelő eredményre.
Mi is elkövettük többször azt a hibát, hogy nem kérdeztünk eleget, hanem több, akár 4-5 logóváltozatot mutattunk és kérdeztük, hogy melyiket kedvelik jobban. Ez nagy hiba, hiszen nem fogja magáénak érezni eléggé a kapott terveket.
Minél világosabban határozod meg a márkádat, annál jobban gondoskodsz arról, hogy a logód valójában képviselni fogja azt a márkát.
Feladat tehát: Tisztázd a márkádat, küldetésedet, célcsoportodat, jelenlegi és jövőbeni vízióidat. Leginkább ez fogja meghatározni a logó koncepcióját.
2. Az egyszerűség
Törekedj arra, hogy egyetlen betűtípust használj a logódban.
Kettő még simán lehet jó, de az legyen a szlogened, jelmondatod, ami logód részét képzi. Működjön szlogennel és szlogen nélkül is a logó.
Három betűtípus már hibás koncepciót jelez.
Használj egyszínű háttereket a logóban, kerüld a mintákat.
A mintákat ritkán lehet jól nyomtatni, leginkább prezentációs termékeknél vagy ott, ahol a több színes nyomtatás problémát okoz.
3. Mutasd magad nagyobbnak, mint amilyen valójában vagy.
A logód utaljon a cégméretedre. Ha százmillió forintos éves bevételű céged van, a logód és az arculatod legyen olyan, mint amilyen egy erős milliárdos bevételű konkurenciáé, hogy ezzel is támogatva legyen a fejlődésed.
4. Hiába lesz akármilyen profi a logód, nem fogja mindenki szeretni, sőt páran utálni fogják.
Figyelj azokra a hangadókra, akik keresztülhúzhatják a tervedet a bevezetés közben. Oszd meg velük a márkáról alkotott képedet, az elkészült briefet, és arról kérd ki a véleményüket.
Ne színekről, ne formákról beszélgess a véleményvezéreiddel (a cégből), hanem érzetekről érzelmekről, amit a logónak, sőt a brandnek kell közvetítenie.
A legrosszabb, amit tehetsz, hogy kikéred mindenki véleményét, mert egy nagy zagyvaságot fogsz kapni végeredményként. A víziód a tiéd, csak azt kérdezd meg, aki ismeri azt és támogat a célod elérésében.
Persze lehet legyinteni, mert ugye a szabályok azért vannak, hogy megszegjük őket, de ebben az esetben, számodra nagy hátrányt jelenthet. A logó a vizuális kommunikációd lelke, alapja, ha már az sincs rendben, akkor itt az idő, hogy lépj és változtass rajta!
A logó nem minden, kell hozzá a körítés, hogy megfelelően tudjon működni. Ha kicsi vagy, elég egy brandboard, ami az alapokat mutatja be látványosan. Ha nagyobb, akkor talán egy arculati kézikönyv. A lényeg, a rendszer és az, hogy következetesen használd! Hidd el, megéri!
/cegarculat.hu/