Már most gyúrjunk a Black Friday-re
Az idei év bővelkedett olyan eseményekben, amelyek felpörgethették az eladásokat a kiskereskedelemben, gondoljunk csak a foci-EB-re, az Olimpiára, a most zárult iskolakezdési akciókra. De máris kopogtat a következő nagy esemény, a Black Friday, amivel kezdetét veszi az ünnepi szezon a boltokban – és érdemes már most készülni rá.
Éppen lezárult az iskolakezdési akció a boltokban, amikor bizonyos termékek iránt óriásira nő a kereslet. Nem véletlenül kezdik meg a kereskedők az akciót már a nyáron: az Olcsóbbat.hu friss kutatása szerint az elmúlt két hónapban az iskolaszerek kapcsán a szorgalmi időszakhoz mérten a százszorosára nőtt bizonyos termékek iránt az igény. Tolltartót például augusztus végén 110-szer annyian kerestek, mint június elején.
Akik azonban igazán profik a marketingben, nem pihennek: a nagy láncok már most gyúrnak az ünnepi szezonra. Az év végi szezon – a tavalyi évhez hasonlóan – várhatóan idén is november végén, (2016-ban november 25-én) a fekete péntek (Black Friday) akcióval veszi kezdetét. Az Egyesült Államokban évek óta szabadnapot vesznek ki az emberek a Black Friday napján, hogy 50-60-70 százalék árengedménnyel jussanak műszaki cikkekhez, ruhákhoz és egyéb akciós termékhez. Magyarországon ezzel szemben hagyományosan az Advent első vasárnapját szokták az ünnepi szezon kezdetének tekinteni, viszont tavaly már hatalmas vásárlási láz tört ki november utolsó péntekjén.
Azonban akárhogy is számolunk, még csaknem két hónap van a gigaakcióig, felmerül a kérdés, hogy miért kellene már most ezzel foglalkoznunk. A válasz egyszerű: ha egy kereskedő, dolgozzon bár online vagy hagyományos területen, részt akar venni az össznépi fogyasztási őrületben, már most elkezdheti megdolgozni a vásárlókat, hogy minél inkább felfokozza az érdeklődést a nagy napra. Egy erre az időszakra tervezett, hatékony Facebook kampányhoz itt talál jó tanácsokat.
Ne maradjunk le
Persze legyinthetünk arra, hogy ez csak Nyugaton szokás, de ezzel a konkurencia malmára hajtjuk a vizet: ez a gyakorlat ugyanis Magyarországon is elterjedtebb, mint hinnénk. Az RG Studio tavalyi kutatása szerint a szezonban érdekelt vállalkozásoknak 3,5 százaléka már májusban megkezdi a felkészülést, a többség éppen most, azaz szeptemberben (30,6 százalék), illetve októberben (29,4 százalék) vág bele a készülődésbe. Csak a cégek alig több mint tíz százaléka vár ezzel az utolsó pillanatig, hogy novemberben fogjon neki a kampány tervezésének és megszervezésének.
A Black Friday-el kezdődő ünnepi szezonban a legnagyobb hangsúlyt a karácsony kapja, de a céges kommunikációban az év vége nem csak a karácsonyról szól. A legtöbb figyelmet a karácsony után a Mikulás kapja, a kereskedők 29,6 százaléka külön kampánnyal kiemelten foglalkozik ezzel az ünneppel, majd a Black Friday, majd a Halloween. Hangsúlyos szerepet kap az Advent, a bronz, az ezüst és az aranyvasárnap is.
Van azonban egy két másik oka is annak, hogy már most megkezdődik a készülődés. Sok nagy gyártó a szeptemberi időszakra időzíti az ünnepi szezonban nagy durranásnak szánt termékek terítését. A Disney tavaly szeptember 2-án jött ki az új Star Wars mozifilmhez készült franchise termékekkel, idén pedig a saga folytatását a „Rouge One” megtámogató termékek kerültek a polcokra. Az ilyen, időszakos őrületekbe persze nem mindenkinek éri meg beszállnia, de aki érdekelt ebben az üzletágban, az ne habozzon felpattanni a vonatra, a kiemelt eseményekre, napokra megéri „rászervezni”.
Másrészt viszont nem csak marketingben kell rágyúrni a fekete péntekre: nem árt, ha a boltunkat, vagy webshopunkat is felkészítjük a rohamra, megfelelő mennyiségű árut rendelünk, esetleg kisegítő személyzetet – amire szükség is lehet.
Hatalmasat durrant tavaly
Főleg, mert a tavalyi Black Friday a várakozásokon felül sikerült, míg 2014-ben még csak pár internetes műszaki áruház próbálkozott ezzel a marketing akcióval, addig tavaly már több száz webshop és országos lefedettségű kiskereskedelmi hálózatok is gőzerővel részt vettek benne, megdöbbentő eredményekkel. A boltokban ritkán tapasztalt jelenetek játszódtak le: Szegeden és Kaposváron is egymást taposták a vásárlók az akciós termékekért a Tesco üzletekben. nemcsak a boltokban volt nagy a tülekedés: a webshopok is nagyot szakítottak, volt olyan e-kereskedő, aki kéthavi forgalmát bonyolította le néhány óra alatt.
Marketing szempontból biztosan megéri az árengedmény is, hiszen a felgerjesztett vásárlók jelentős része nem fog hozzájutni a nyomott áron kínált pár darabból egyhez sem. Jó eséllyel viszont annyira beleéli magát az adott termék megszerzésébe, hogy később, nyugalmasabb körülmények között, normál áron is megvásárolja majd. Az sem megvetendő a kereskedők szempontjából, hogy a Black Friday hetekkel előbbre hozza a karácsonyi bevásárlás megkezdését annál, ahogy az emberek azt maguktól tennék. Felmérések szerint ugyanis a vásárlók háromnegyede csak az utolsó pillanatban kezd hozzá általában az ajándékok beszerzésének.
Nem csak karácsonykor
Tény, hogy a karácsonyt megelőző időszakban a legkönnyebb az alkalmat megtalálni, de vannak más napok is az évben, amelyekhez sikeresen hozzákapcsolhatjuk a kampányainkat. A jeles nap kiválasztásánál a legfontosabb szempont, hogy a célpiacunknak is jelentsen valamit, mert a kampányunknak éreztetnie kell a vásárlóban, hogy nem csak azért csináljuk, mert az nekünk fontos, hanem mert neki is. Természetesen a választott alkalom befolyásolja azt, hogy milyen promóciót vagy ajánlatot készítünk hozzá. A választott napok lehetnek teljesen webáruház specifikusak is. Például a költészet napja fontos lehet egy könyveket értékesítő webáruháznak, de kevésbé fontos egy horgászeszközöket árusító webshopnak.
Az elkövetkező hónapokban több olyan világnap és jeles nap is jön, amelyekre érdemes lehet készülni: szeptember 22-én például az Ősz első napján megindulhat a nyári szezonvégi kiárusítás, de az október elsejei Idősek Világnapjára is megérheti kampányt szervezni.
/piacesprofit.hu/