Nem csak öröm díjat kapni, az üzletet is segíti

2016-07-14

Díjat kapni mindenki szeret. Különösen akkor édes az elismerés, ha olyasmivel nyerjük el, amire igazán büszkék vagyunk. Az üzleti életben ráadásul a fogyasztók meggyőzésének is fontos eszköze a minősítés. De mire pályázzunk? És mi legyen, ha már a zsebünkben van a trófea?

A vállalkozások ma elsősorban a fogyasztók bizalmának elnyeréséért versenyeznek. Egy 2015-ös kutatás szerint a magyarok számára a szeretet után a második legfontosabb érték a bizalom. Az NRC Marketingkutató tavalyi felméréséből pedig kiderül: a bizalomnak a márkaválasztásban is nagy szerepe van: a 18 és 59 év közötti válaszadók háromnegyedének jelentősen megkönnyíti a döntését, ha megbízik a termékben vagy szolgáltatásban, a bizalom ugyanis biztonságérzetet teremt. A vásárlók meg hálásak minden segítségért, amely megkönnyíti a választásukat. Ezért szeretünk olyasmit választani, amit már ismerünk, ezért hagyatkozunk szívesen az ismerőseink ajánlásaira, szakértők tanácsaira, sőt akár a reklámokra is.

Jónak tűnik

A legnagyobb könyvvizsgáló cégek adatai szerint a vállalatok immateriális vagyona, benne a fogyasztók bizalmával, mára meghaladja a materiális vagyon értékét. A Millward Brown által kiadott idei cégranglista élén szereplő társaságok részvényeit megvásárlók legalább harmadrészben a márkaérték alapján döntöttek. A McDonald’s vagy a Google esetében ez nem kevesebb, mint 90 százalék körül alakul. Ha nincs bizalom, nincs tehát üzlet se.

– A bizalmat, bármilyen különösen hangzik, általában megelőlegezzük, ha a külső jegyek rendben vannak – hívja fel a figyelmet Szombati Orsolya online-marketing-szakértő.

A bizalmat keltő külső rengeteg apró részletből áll össze. Szerepet kap benne olyan emberi jellemző, mint az értékesítők ápolt külseje, szakértelme vagy a termék esztétikus, letisztult csomagolása, működésének áltáthatósága (vagyis bizalomgerjesztőbb az, amit nem kell magyarázni). És persze bizalmat kelt az is, ha egy cég bizonyítottan kiváló valamiben. Ezt tükrözik a minősítések és díjak.

Mit ér a díj?

A díjak segítségével úgy közölhetünk valamit a márkánkról, termékünkről, hogy nem önmagunkat kell dicsérnünk, hanem egy objektív eredményre hivatkozhatunk. A sokszereplős piacokon különösen fontos szerepük lehet, hiszen kiválóak arra, hogy megkülönböztessük magunkat a versenytársaktól. Alkalmasak lehetnek a márkánk pozícionálására is, egyes minősítések pedig belépőt jelenthetnek egy zártabb – és sok esetben fizetőképesebb külföldi – piacra.

– Jól kapcsolhatók az „issue menedzsmenthez” is: olyan fontos társadalmi gondolatokhoz való kapcsolódásunkat igazolhatják és erősíthetik meg, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a célcsoportunk jobban megismerje a cégünket – teszi hozzáJordán Mercédesz, a Mátrix PR-szakértője.

Az elismerések nemcsak az értékesítésben és márkaépítésben játszanak fontos szerepet, hanem a cég működésében is. A pályázási folyamat akár segíthet a cégműködés áttekintésében és javításában, valamint a csapat motivációjának fenntartásában is: a pályázat elkészítése hozzájárulhat az új belső kommunikáció kialakulásához, erősíti az összetartozást, hatással van a vállalati kultúrára. Így – az esetleges nyeremény nélkül is – alkalmas arra, hogy felhívja a dolgozók figyelmét a cég értékeire. Az elnyert elismerések pedig visszacsatolást jelentenek a cégünkben folyó munkáról: bizonyítják, hogy külső szemlélők számára is látható értéket teremtünk, ami mindennél jobb motiváció a csapat, de lássuk be, a cégvezető számára is. Ehhez még a díj átvételének szimbolikus gesztusa is hozzájárul. Mindenkinek szüksége van időnként arra, hogy jól megrázzák a kezét, és gratuláljanak az elvégzett munkához.

Mire pályázzunk?

Elsősorban azok a minősítések értékesek, amelyek széles körben ismert és elismert auditációs folyamattal szerezhetők meg. Ezeknek nem csupán tagdíjuk vagy éves védjegyhasználati díjuk van, hanem a minőségi ellenőrzés is feltétele a megszerzésüknek. Hatásosak a vásárlók szavazatai alapján megítélt elismerések is, ezek – az ismerősök ajánlásához hasonlóan – pozitívan hatnak a márkaképre. Azokért éri meg küzdeni, amelyeket a vásárlóink ismernek, illetve azokért, amelyek olyasmit fejeznek ki, ami a cégünkkel, termékünkkel kapcsolatban fontos.

Egy környezetbarát termékekkel foglalkozó vállalkozás esetében a hitelesség alapja az erre vonatkozó minősítések megszerzése, de bármely cégnek előnyt jelenthet, ha a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét így is igazolja. Az etikus működés is egyre több vásárlói döntésben játszik szerepet, érdemes lehet tehát az ezt igazoló kitüntetésekre pályázni. Vannak, amelyek a működés bizonyos területeire vonatkoznak – például fair trade minősítéssel biztosíthatjuk a vásárlókat arról, hogy egyes alapanyagok beszerzése nem kizsigerelő módon történik –, mások viszont, mint az Üzleti Etikai Díj, a vállalat teljes működését veszik górcső alá.

A szakemberhiányos iparágakban működő cégeknek a Legjobb Munkahely díj erős adu lehet a fiatal tehetségek vonzásához, a vásárló tömegek számára azonban ez kevésbé lesz érdekes. Megint másra érdemes fókuszálni, ha B2B szektorban működő vállalatként szeretnénk beszállítóvá válni, vagy épp újabb üzleti partnerségek kialakításán fáradozunk. Ebben az esetben a pénzügyi és egyéb mutatók alapján született üzleti minősítések nyomhatnak sokat a latban.

Ha a vállalat fejlődése és a digitális jelenlét kivitelezése, a látogatók online kiszolgálásának minősége a meghatározó a konkurencia megelőzésében és a cég arculatában érdemes megmutatnia, hogy ezt komolyan is veszi. 'Az Év Honlapja' versenyén már magával a nevezéssel és a megújulás bemutatásával komoly mérlegelést és rengeteg új látogatót kapnak az oldalak. A pályázat egyébként idén 15. jubileumát ünnepli és rengeteg új kategória és változás is várja a pályázókat.

De ha egy cég anyagaiban csak úgy sorjáznak a különböző díjak logói, akár trófeagyűjtőnek is tűnhet a vállalat, ami kevésbé szimpatikus.

Mit tegyünk, ha megnyertük?

Ha már kiérdemeltünk egy elismerést, megszereztünk egy minősítést, vagy elnyertünk egy díjat, tudassuk ezt az ügyfeleinkkel is! A díjat helyezzük el a tárgyalóban, vagy ott, ahol a vendégeink várakoznak. Mutassuk meg a weboldalunkon, és rákerülhet a levélpapírra, e-mail aláírásba, névjegyre is.

Bizonyos logók már annyira ismertek, hogy akár egészen apró méretben is azonosítják őket a látogatók, de a díjak többségét – vagy a tartalmukat – valójában kevesen értik. Ezekhez érdemes tartalmat – a weben kihelyezett logó mögé például kattintással elérhető magyarázó cikket – is kapcsolni. Az elismeréseket – díjakat, tanúsítványokat – a tartalommarketingünk szerves részévé is tehetjük.

Ha van blogunk, külön bejegyzést érdemes szentelni a díjnak. Ne csak azt mondjuk el, hogy megkaptuk, inkább az legyen a középpontban, hogy mit képvisel az adott elismerés, és miért jó a fogyasztónak, ha olyan céget választ, amely kiérdemelte ezt. Vagy azzal is foglalkozhatunk, hogy hogyan készült fel a cég a pályázatra, hisz ez alkalmat teremt arra, hogy érdemben megmutassuk, mivel és hogyan foglalkozunk. Ilyen tartalmakat küldhetünk hírlevélben is, és érdemes a cég prospektusában is elhelyezni, vagy épp az értékesítési témájú szövegekbe becsempészni abból pár bekezdést.

Tegyük személyessé a díj kommunikációját: egy kedves csoportkép a közösségi oldalakon nagy löketet adhat, hogy az ügyfelek közelebb érezzék magukat hozzánk, de még jobb, ha a cég vezetője fejti ki akár egy PR-cikkben, mit jelent számára az elismerés.

/piacesprofit.hu/

Vissza

"Egyedi tartalmak előállítására törekszünk!"

2024. 12. 19.
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a MAON Online Marketing Ügynökséget. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének fő…
Bővebben

"Az ügyfelekért dolgozunk!"

2024. 12. 19.
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a GoodSpiritet. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főbb szakaszaiba, és az…
Bővebben

"Az információ szabad áramlása és elérése a legnagyobb kincs rohanó világunkban!"

2024. 12. 18.
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a People of sportsot. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főbb szakaszaiba,…
Bővebben
További hírek