"Az online Árfigyelő hiteles és megbízható információkat szolgáltat a fogyasztók számára."

Interjú Horváth Bálinttal, a Gazdasági Versenyhivatal kommunikációs vezetőjével.
2024-04-21

Mai interjúnkban a Gazdasági Versenyhivatalt kérdeztük, Horváth Bálint kommunikációs vezető válaszolt kérdéseinkre. "Az Év Honlapja" pályázaton Kormányzat kategóriában Minőségi díjat vihettek haza. A kategóriában való indulással a céljuk az volt, hogy bemutassák az online Árfigyelő rendszerük innovatív jellegét és társadalmi hasznosságát. A rendszer egyedisége abban rejlik, hogy nyilvántartja a napi adatszolgáltatást biztosító kereskedelmi egységek által forgalmazott, előre meghatározott termékek napi eladási árait. Az innováció és a jogszabályi megbízhatóság kombinációja teszi az Árfigyelőt az egyik legértékesebb eszközzé a tudatos vásárlás elősegítésében.

 

Mi motivált arra, hogy nevezzetek az 'Az Év Honlapja' pályázatra? 

Imádjuk a versenyt! Az „Az Év Honlapja” pályázat lehetőséget kínált arra, hogy a munkánkat szakmailag is értékeljék. Örömmel vettük, hogy a pályázat lehetőséget adott arra, hogy államigazgatási szervként a „Kormányzati kategória” indulói között megmutathassuk magunkat, valamint, hogy lehetőséget kapjunk arra, hogy az online Árfigyelő rendszert a szakmai zsűri elé tárhassuk.

Az online Árfigyelő rendszer pályázatának egyik kimondott célja volt az is, hogy tovább népszerűsítsük azt. A rendszer működésének egyik fontos pillére, hogy azt a fogyasztók aktívan használják, így képes kifejteni pozitív hatásait a piaci versenyre és az árakra. Emellett célunk, hogy az Árfigyelő előnyeit minél többen megtapasztalhassák, minél több fogyasztó és család spórolhasson pénzt és időt a Gazdasági Versenyhivatal által működtetett online Árfigyelő használatával.

Milyen szempontokat vettetek figyelembe a weboldal/applikáció megalkotása során? Milyen fázisokon kellett végigmenni ahhoz, hogy a weboldal sikeres, jól strukturált legyen? 

Az online Árfigyelő rendszer megalkotásánál kiemelt fontosságot tulajdonítottunk a funkcionalitásnak és a felhasználóbarát felületnek, illetve a különböző eszközökön való megjelenítésnek, továbbá a tartalom és az információ áttekinthetőségének. Fontos szempont volt a gyors működés és a pontos árinformációk biztosítása. Az adatbázis és a weboldal kialakítása több fázist is magába foglalt, melyek több esetben párhuzamosan zajlottak, alapvetően az idő szűkössége okán is. A főbb fejlesztési szakaszok (nem időrendi sorrendben): kutatás, felületi és technológiai tervezés, tesztelés, infrastruktúra kialakítása, jogi háttér megteremtése. Az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport, amelynek a GVH mellett tagja a Nemzetgazdasági Minisztérium és a fejlesztő IdomSoft Zrt. is, folyamatosan figyelemmel kíséri a felhasználói visszajelzéseket és igényeket. Ezeket beépítjük a rendszer fejlesztésébe.

Milyen nehézségekkel, kihívásokkal szembesültetek a folyamat alatt?

A fejlesztés során számos technikai kihívásra, például a vállalkozások által beküldött adatmennyiség kezelésével, valamint az adatpontosság fenntartásával kapcsolatos problémákra kellett megoldást találniuk a fejlesztőknek. Emellett a kialakítás során több nehézséggel is szembesültek, ilyen volt például az időtényező, azaz viszonylag rövid idő alatt kellett olyan rendszert fejleszteni és működtetni, ami valódi fogyasztói „élményt” kínál a magyar vásárlóknak. A teljes fejlesztési folyamatra kevesebb, mint két hónap állt rendelkezésre. Nagy kihívást jelentett az is, hogy a rendszer technikai fejlesztése és a jogszabályi háttér részleteinek kidolgozása, és pontosítása bizonyos mértékig párhuzamosan zajlott, ami miatt kiemelt figyelmet kellett fordítani a folyamatok összehangolására.

Hogyan tudjátok ebben a szektorban egyedivé, kreatívvá és valódi fogyasztói élménnyé tenni a weboldalatokat?

Az online Árfigyelő rendszer egyedisége abban rejlik, hogy nyilvántartja a napi adatszolgáltatást biztosító kereskedelmi egységek által forgalmazott, (minimum az) előre meghatározott termékek napi eladási árait. Ezen túlmenően képes arra, hogy a kereskedelmi egységek által szolgáltatott adatokat tárolja, archiválja. Immáron összesen 78 termékkategóriában – ami megközelítőleg átlagosan napi 2000 különböző élelmiszerterméket jelent – hasonlíthatják össze a napi árakat a vásárlók. Az online Árfigyelő rendszer tehát nem csupán egy informatív felület. Azáltal, hogy összeköti a fogyasztókat az árak dinamikus világával, és ösztönzi a kereskedelmi szereplőket az árak versenyére, hozzájárul a gazdasági stabilitáshoz és a fogyasztói tudatossághoz is.

Sajátosságot kölcsönöz a rendszernek a jogszabályi háttere is. A rendszerben részt vevő kereskedelmi láncoknak kötelessége napi szinten friss, és valós árakat szolgáltatni a rendszerbe. Az online Árfigyelő így hiteles és megbízható információkat szolgáltat a fogyasztók számára.

Milyen változásokra/trendekre figyeltetek fel az elmúlt időszakban, amellyel érdemes mihamarabb kiegészíteni a honlapokat? Milyen jó tanáccsal látnátok el azokat, akik most kezdik a honlapjuk fejlesztését?

Az online Árfigyelő rendszer nem csupán árösszehasonlító felületként működik, hanem elsősorban a fogyasztók visszajelzései alapján folyamatosan fejlődik és bővül. A bevásárlólista és térképes boltszűrő funkciók mellett újabb és újabb funkciók kerülhetnek bevezetésre a jövőben, amelyek még inkább segítik a felhasználókat a tudatos vásárlásban. Akik most kezdik a honlapjuk fejlesztését fontos, hogy figyeljenek a felhasználói igényekre és tudják rugalmasan kezelni a folyamat során felmerülő technikai kihívásokat.

Milyen hatással volt szerintetek a pályázat arra, hogy a közönség és a fogyasztók jobban megismerjenek? 

Az online Árfigyelő rendszer részvétele az „Az Év Honlapja” pályázaton egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy a rendszert még szélesebb körben ismerjék meg a fogyasztók Magyarországon. A részvételen felül a Minőségi-díj elnyerése természetesen további lehetőséget nyújtott számunkra, hogy még több fogyasztóhoz elérjünk az aktív kommunikációnk által.

Mit jelent számotokra a kapott elismerés? 

A szakmai zsűri által odaítélt „Az Év Honlapja” Minőségi-díj elismerés az Árfigyelőt fejlesztő munkacsoport és a Gazdasági Versenyhivatal számára is. Megerősítés volt abban, hogy a munkánk a marketing szakma megítélése szerint is értékes és innovatív. A díj ösztönzést adott számunkra a további fejlődésre és újításra.

Milyen céljaitok vannak a közeli és távoli jövőben?

Célunk az online Árfigyelő rendszer továbbfejlesztése és bővítése, valamint az ügyfélélmény folyamatos javítása annak érdekében, hogy továbbra is megfeleljünk a magyar fogyasztói igényeknek. Kimondott cél, hogy hozzájáruljunk az élelmiszerinfláció alacsonyan tartásához, és a rendszerrel is elősegítsük a piaci verseny és a fogyasztói jólét növekedését. Érdekes adalék, hogy a szlovák kormány élénken érdeklődik az Árfigyelő iránt, szívesen átvennék a rendszert.

 
Vissza

Gerillamarketing a gyakorlatban

2024. 05. 03.
Lehet egy váratlan utcai kampány, egy humoros vagy meghökkentő reklámvideó, vagy akár egy interaktív esemény, amely az embereket bevonja és meglepi. A gerillamarketing célja az, hogy az…
Bővebben

Gerillamarketing: eszközöktől a gyakorlatig

2024. 05. 02.
A gerillamarketing olyan szokatlan és kreatív marketingstratégia, amelynek célja, hogy minimális erőforrásokkal maximális eredményeket érjen el. Mindez „Out of the Box” ez a…
Bővebben

“A lényeg, hogy a felhasználó azt érezze, hogy a weboldalon tényleg örömmel várjuk, teljeskörűen informáljuk.”

2024. 05. 02.
A Danone csapata az "Az Év Honlapja" pályázaton, Rendezvény kategóriában, Az Év Honlapja díjat zsebelte be. A nevezéssel nem csupán a kihívások izgalmát keresték,&nb…
Bővebben
További hírek