Hogyan kommunikálj a közönségeddel?

A márkasite fontossága a márkaépítésben
2024-04-19

Gondolatainkat és önmagunkat akkor tudjuk a legjobban kifejezni, ha kommunikálunk. A kommunikációs folyamat során mindig információkat adunk át és cserélünk az online- és az offline térben egyaránt. Mintázatokban gondolkodunk, struktúrát építünk, így próbáljuk magyarázni a minket körülvevő világot. Az agyunk leegyszerűsít és csoportosít dolgokat, így van ez a márkákról való gondolkodás esetében is. 

Érdemes vizsgálni, hogy egy vállalat hogyan kommunikálja és ápolja a márkaidentitását, valamint hogyan építi és erősíti a fogyasztókban a márkaértékét. Márkaépítés során fontos, hogy a három alappillér –  a tartalom (content), a média és a marketing –  hatékonyan működjön együtt.

 

Hogyan kommunikálnak a márkák a fogyasztóikkal?

A reklámok, rendezvények, promóciós események mellett weboldalt hoznak létre, illetve jelen vannak online platformokon, például a közösségi médiában. A közösségi médiajelenlét fontosságáról már írtunk korábbi cikkünkben. 

A weboldal a vállalat online jelenlétének alapja, az internetező a kereséssel a direkt márkasite-ra jut el. Egy jó weboldal hatékonyan kommunikálja a vállalat üzenetét, és pozitív felhasználói élményt nyújt a látogatóknak. Utóbbihoz fontos tényező a képes és videós tartalom. A reszponzív webdesign lehetővé teszi, hogy a weboldal minden eszközön (számítógép, tablet, mobiltelefon) optimális nézetben elérhető legyen. Fontos tényező a tartalommarketing, aminek jellegzetes tulajdonsága, hogy ismeretterjesztő, felkelti az érdeklődést, és növeli a márka hitelességét. A célközönség számára készített értékes tartalmak (például videók, blogbejegyzések) mindig konstruktív hatásúak.

Egy-egy archetípussal való azonosulás révén a márkák mélyebb kapcsolatot és összhangot tudnak kialakítani a célközönségükkel. Az "archetípusok" Carl Gustav Jung pszichológus elméletéből származnak, és olyan alapvető, örök mintákat vagy szimbólumokat jelölnek, amelyek az emberi tudat mélyén rejlenek. A márkákat a tizenkét jungi archetípusba szokták besorolni: ártatlan, átlagember, hős, lázadó, felfedező, alkotó, uralkodó, varázsló, szerető, gondoskodó, bohóc és bölcs. 

 

Példákkal és röviden összefoglalva elhoztuk nektek a tizenkét archetípus jellemzőit:

Ártatlan: Gyermeki jellemmel rendelkezik, a jóság, az optimizmus, a tisztaság és a hit élteti. Jellemzően alázatos, nyugodt és a boldogságot, egyszerűséget keresi. Példák: Coca-Cola, Disney, Dove. 

Átlagember: Önbecsmérlő és realista, a beilleszkedés vágya hajtja. Általában a hétköznapi életre és problémákra fókuszál, és olyan termékeket vagy szolgáltatásokat kínál, amelyek megkönnyítik az emberek mindennapi életét. Példák: Toyota, IKEA, Tesco.

Hős: Bátor, kitartó, céltudatos és áldozatkész. Arra törekszik, hogy jobb világot teremtsen. Erő, elszántság és fegyelem jellemzi. Példák: Nike, FedEx, Adidas.

Lázadó: Megosztó, olykor polgárpukkasztóan viselkedik, a konvenciók ellen lázad. Igazi küzdő személyiség, aki ellenségként, gonoszként is meghatározható. El akarja pusztítani azt, ami a társadalom és önmaga számára sem hasznos. Példák: Harley-Davidson, Red Bull, Apple.

Felfedező: Kíváncsi, kalandvágyó, célja, hogy jobban megismerje önmagát és a világot és elérje a beteljesülést. Nagyon fontos számára a függetlenség, cselekedeteit a szabadságvágy hajtja. Példák: National Geographic, Red Bull, Jeep.

Alkotó: Egyedi, kreatív, önkifejező, az általa képviselt erős vízióval szeretne hatást gyakorolni másokra. Innovatív, művészi megközelítés jellemzi, találékony és álmodozó, de sokszor nem szociális típus. Fontos számára a minőség. Elsődleges vágya, hogy értéket teremtsen. Példák: Apple, LEGO, Pinterest.

Uralkodó: Hatalmat, presztízst és tekintélyt képvisel. Fő célja, hogy irányítson, közösséget építsen és vezesse is azt. Erős, határozott jellem, befolyásos és makacs. Domináns vezető. Azt közvetíti, hogy ő az elit. Példák: Mercedes-Benz, Louis Vuitton, Rolex.

Varázsló: Meg akarja ismerni a világ alapvető működését és törvényeit, irányítani is akarja azt, szeretné megvalósítani az álmait. Kreatív innovátor, karizmatikus vezető és gyógyító. Példák: Disney, Lush, Sony. 

Szerető: Az érzelmekre, az örömre és a kapcsolatokra fókuszál. Fontos számára az emberi, partneri kapcsolat. Társ és barát, szenvedélyes és romantikus. Igazi csábító, aki játékos és lelkes partner. Elsődleges vágya az intimitás és az érzéki tapasztalatok begyűjtése, célja, hogy jó kapcsolatot ápoljon az emberekkel. Példák: Pampers, Dove, Chanel. 

Gondoskodó: Együttérző, nagylelkű, segítő, támogatja az embereket. Célja, hogy védelmet nyújtson, megóvjon másokat a bajtól. Aktívan részt vesz a közösség és a társadalom javításában. Példák: UNICEF, Nivea, Vöröskereszt.

Bohóc: Humoros, játékos, optimista. Lételeme a szórakoztatás, a jelen örömében él. Tehetsége az élet élvezetében rejlik. Példák: M&M's, Old Spice, McDonald’s.

Bölcs: A bölcsesség, az ismeret és a hitelesség megtestesítője. Intelligenciája által mentor, tanító, filozófus, szakértő és tanácsadó is lehet. Példák: BBC, National Geographic, Google.

 

Amennyiben a márka típusa és a közönség típusa megegyezik, a márka üzenete valószínűleg célba fog érni. Mivel az elsődleges cél az egyes márkák népszerűsítése, illetve megismertetése a fogyasztók körében, ezért az információ mellett fontos szerepet kaphat az emóció és a kreativitás is. Nem mindegy, hogy milyen értékek jellemzik a márkát, és miben különbözik a versenytársaktól. Márkaépítés során alaposan át kell gondolni, hogy mit, kinek és hogyan szeretnénk átadni a márkánkkal kapcsolatban. Ez a folyamat sok tervezést igényel. A megfelelő üzenet akkor tud a leghatékonyabban terjedni, ha a célcsoportra jellemző kommunikációs csatornákon terjesszük. A márkaépítés egy állandó folyamat. Fontos rendszeresen figyelni a visszajelzéseket és ápolni az ügyfelekkel a kapcsolatokat. Ez lehetővé teszi a márka finomhangolását és fejlesztését, hogy az idő múlásával is sikeres és meghatározó maradjon a piacon.

Vissza

Gerillamarketing a gyakorlatban

2024. 05. 03.
Lehet egy váratlan utcai kampány, egy humoros vagy meghökkentő reklámvideó, vagy akár egy interaktív esemény, amely az embereket bevonja és meglepi. A gerillamarketing célja az, hogy az…
Bővebben

Gerillamarketing: eszközöktől a gyakorlatig

2024. 05. 02.
A gerillamarketing olyan szokatlan és kreatív marketingstratégia, amelynek célja, hogy minimális erőforrásokkal maximális eredményeket érjen el. Mindez „Out of the Box” ez a…
Bővebben

“A lényeg, hogy a felhasználó azt érezze, hogy a weboldalon tényleg örömmel várjuk, teljeskörűen informáljuk.”

2024. 05. 02.
A Danone csapata az "Az Év Honlapja" pályázaton, Rendezvény kategóriában, Az Év Honlapja díjat zsebelte be. A nevezéssel nem csupán a kihívások izgalmát keresték,&nb…
Bővebben
További hírek