“Híd a tradíció és az innováció között: A Magyar Iparművészet online forradalma”

Interjú a Magyar Iparművészet vezetőivel
2025-01-16

A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a Magyar Iparművészet platformját. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főbb szakaszaiba, és azokba a kihívásokba, melyekkel szembesültek az út során. Megosztják velünk a jövőbeli terveiket, amelyekkel tovább szeretnék erősíteni jelenlétüket az online térben. 

 

Hogyan mutatnátok be magatokat és a projekteteket röviden?

A Magyar Iparművészet folyóirat szerkesztősége vagyunk. Klasszikus szerkesztőségi felállásban dolgozunk. A kortárs ipar- és tervezőművészet elemző bemutatása a célunk. Ebben két módszert követünk: aktuális kiállításokról tudósítunk és szakmai kritikát fogalmaznak meg a szerzőink. Ennek formája a tudományos ismeretterjesztő cikk. 2024-ben több 80 cikket közlünk mintegy 60 szerzőtől. A szerzők 70%-a művészettörténész. A szerkesztőség új platformja az online folyóirat, amely a kitűzött szakmai célokat széles közönséghez tudja így eljuttatni. Az online projekt a közérthetőségre és a vizuális élmény átadására fókuszál. Célunk bemutatni, hogy a művészet és kultúra úgynevezett akadémiai szemléletű megközelítését élvezetes módon is lehet közvetíteni az igényes olvasóközönség számára.

Mi inspirált titeket arra, hogy részt vegyetek ’Az Év Honlapja’ versenyben?

Objektív visszajelzést szeretnénk kapni, annak érdekében, hogy fejlődni tudjunk a jövőben. Tisztában vagyunk azzal, hogy a Magyar Iparművészet online felületét azok látogatják, akik ehhez a speciális tartalomhoz akarnak hozzáférni. Ezért bizonyos tartalmi és tematikai követelményrendszerhez tartjuk magunkat, amelyet a honalap vizuális struktúrájában érvényesítünk. Az Év honlapja verseny lehetőséget ad számunkra, hogy egyfelől megmutassuk azt, amire büszkék vagyunk, másfelől pedig célkitűzésünk hatásfokát szeretnénk lemérni, hogy a tartalom iránt elfogulatlan szakemberek hogyan értékelik azt a „külcsínt”, amelybe „csomagoljuk” az információt.

Mikor és hogyan fogalmazódott meg bennetek az ötlet, hogy elindítsátok a honlapotokat/applikációtokat?

Prózai okok vezetnek egy folyóirat online megjelentetéséhez. A nyomtatott sajtó nem versenyezhet semmilyen téren a digitálissal. 2023 második felében határoztuk el a honlap indítását, mert lemaradtunk a „kulturális versenyben”. 2024 év elején indítottuk el a honlapot és minden mérőszámot többszörösével meghaladtunk idén, mint a nyomtatott sajtóterméknél korábban éves összehasonlításban.

Milyen funkciót vagy jellemzőt tartotok a legfontosabbnak a projektetekben, amely a célcsoport számára a legtöbb értéket nyújtja?

Vizuális művészeti tartalomszolgáltatásról lévén szó, nagyságrenddel több vizuális tartalmat tudunk közvetíteni, mint bármely más nem digitális platform. A „kép” jelentőségét ugyanazon a szinten közvetítjük, mint a szöveg jelentőségét. Ez a megközelítés a bölcsészettudományi szakmai tartalmakban nem megszokott. Egy minőségileg fotózott műtárgy vagy egy hiteles kiállítási enteriőr azonos szakmai információt hordoz, mint a szöveg. Büszkék vagyunk arra, hogy a honlap vizuális tartalma nem az írásbeli tartalom illusztrációja, hanem önálló szakmai elem. Azt szeretnénk reprezentálni, hogy a kortárs művészet a befogadóban születik meg, amelynek médiumaként használjuk a honlap vizuális érzékelésére épülő élményt. A honlapot két eltérő emberi tapasztalat egyidejű kielégítésére hoztuk létre: a művészetre irányuló kognitív és emocionális elvárások magas igényeire.

Miért érzitek úgy, hogy a ti megoldásotok különleges vagy kiemelkedő a digitális térben?

Tapasztalatunk szerint nem sok olyan magyar nyelvű honlap létezik, amelyik az olvasói/befogadói attitűdöt két merőben különböző kommunikációs műfajban kívánja kiszolgálni. A tudományos szakírás a hasznosságra épül és oktató célzatú, míg a magazin jellegű publikáció élményszerű és szórakoztató. A tartalom és forma kettősségében nem egységességre törekszünk, hanem a megszokott kulturális paradigmák kevert alkalmazására. Két különböző szempontból érdeklődő látogató/olvasóközönséget akarunk megszólítani. Aki vizuális tartalmat akar csak fogyasztani, az is ugyanolyan hatásfokkal lehet elégedett a honlap tartalomkínálatával, mint aki számára a vizualitás mindig csak illusztrációja marad az írott információnak.

Milyen szempontokat tartotok szem előtt, amikor a célcsoportotok számára új funkciókat vagy tartalmakat terveztek?

A tudományos ismeretterjesztés és a szórakoztató publicisztika határmezsgyéjén egyensúlyozó tartalmakat is szeretnénk kínálni az olvasóknak. Számos nagy múltú napi- és folyóirat szerzőjével állunk kapcsolatban, akik az iparművészeti szakmai tematikára reflektáló újságírói stílusban fogant publicisztikával a tárgykör érdekességét tudják bemutatni. A klasszikus úgynevezett szubjektív zsurnalisztika stílusával a folyóirat profiljától némiképpen eltérő írói műfaj felé szeretnénk bővíteni a stiláris portfóliónkat annak érdekében, hogy a széles olvasóközönség a számára legalkalmasabb szerzőt választhassa ki. 

Mik azok a tényezők, amik biztosítják, hogy a felhasználói élmény ne csak jó, de emlékezetes is legyen?

Elsősorban a sokszínűségre és diverzifikációra helyezzük a hangsúlyt. Felszámoltuk azt a klasszikus tartalomgyártási modellt, amelyben a szerkesztőség határozza meg a folyóirat profiljának szemléletmódját és stiláris szempontjait. A legkülönfélébb szerzőket és a legkülönfélébb tartalmakat jelenítünk meg, hogy az olvasó számára meglepetéssel szolgáljon, hogy az általa preferált témát milyen szemszögből és milyen írói stílusban kapja meg.

Milyen digitális trendek és/vagy innovációk, elengedhetetlenek manapság egy honlap/applikáció fejlesztése során?

A honlap digitális fejlesztésének egyetlen kritériuma számunkra a funkcionalitás. Minél hatékonyabb működés minél egyszerűbb módon. Mind a digitális, mind a vizuális fejlesztőink az úgynevezett alkalmazott design szemléletmódját követik. Vagyis öncélú „művészkedéssel” a honlap tekintetében nem fog találkozni az olvasó/látogató, jóllehet a tartalomgyártás információs és tematikai fókusza a művészet, ugyanis a honlapra eszközként tekintünk és nem keverjük össze magával a tartalommal. A trendek és innovációk ennek a működtetési mechanizmusnak a hatékonyságát szolgálhatják, de korszerű divatjelenségként nem kívánjuk követni pusztán a látványvilág mainstream megjelenési formájában. A honlap átláthatóságát és kezelhetőségét megkönnyítő innovációkban azonban az AI használatától kezdve a folyóiratunkhoz hasonló profilú nemzetközi honlapok megoldásaiig igyekszünk adaptálni a számunkra felhasználható megoldásokat.

Ha szabadon változtathatnátok vagy fejleszthetnétek bármit a honlapotokon most, akkor mi lenne az?

Leginkább tartalmi fejlesztésekben gondolkodunk, ami a szakmai hitelességét erősítheti és növelheti a folyóiratnak. Archív dokumentációs központtal és specifikus lexikonnal szeretnénk ezt megvalósítani. Célunk olyan adatbázis kiépítése és felhasználóbarát működtetése, amely a magyar iparművészetre vonatkozó legszélesebb kutatói igényeket is kielégíti.

Hogyan méritek a látogatók/felhasználók elégedettségét? Mit gondoltok, mi az, ami miatt visszatérnek?

Kezdetleges módszereink a közvetlen személyes kontaktusra korlátozódnak az elégedettség visszaigazolásában. Bár nyitottunk fórumot a honlapon a látogatók/olvasók véleményeinek monitorozására, egyelőre a tematikus műfaj természetéből fakadó szemlélet következtében az elégedettség kifejezése a látogatók számának lineáris emelkedésében mutatkozik meg. A felhasználók/olvasók visszatérését a honlapra a naprakész és a heti rendszerességgel publikált új tartalom elvárt megjelenése indokolja.

Hogyan mutatjátok be a kulturális értékeket és eseményeket a weboldalon keresztül?

Megközelítésünk a kultúrát érintően a diverzifikációra épül. Mind a tartalom, mind a tartalom artikulációja akár vizuális, akár szöveges formában, különböző világnézeti, stiláris és szemléletbeli megközelítésben realizálódik. Filozófiánk szerint, nem a szerkesztőség dönti el, hogy egy adott művészeti jelenség hogyan alakítja a kultúrát, hanem célunk mediátori funkció betöltése, nevezetesen tudományos és szakmai szempontokat érvényesítünk azonos mérce és kvalitatív kritériumok szerint, de a legszélesebb és akár egymásnak ellentmondó megközelítéseknek teret adva. A szerkesztőség és ezáltal a honlap küldetése, hogy lehetőséget biztosítson a művészeti ág és kulturális szegmens „látszódására” és annak eltérő interpretációira. A relevanciát az emberek alakítják ki, ezért elengedhetetlen a széles látogató/olvasó bázis megteremtése.

Milyen rövid- és hosszútávú terveitek vannak? Hogyan képzelitek el a honlapotok fejlődését a jövőben?

Az ipar- és tervezőművészet, valamint a design legfontosabb hazai fórumává szeretnénk válni. Ez azt jelenti, hogy rövidtávon igyekszünk szakmai pozíciónkat megerősíteni, amelyet hosszútávon olyan fejlesztésekkel tudunk fokozni, ami a hazai művészeti felsőoktatás és szakírás megkerülhetetlen szereplőjévé teszi a honlapot. Terveink szerin olyan edukatív és marketing portfólióval is bővítjük a honlapot, amely szolgáltatást is kínál a látogatóknak, ezáltal monetizálhatóvá válik a tematikai profilba illeszkedő információ. A honlapfejlesztés elsődleges közép- és hosszútávú stratégiáját az interaktivitás megteremtése határozza meg.

 

Vissza

Innováció és Egyediség a Digitális Térben

2025. 01. 17.
A mai interjúnkban bemutatjuk a LASEROX weboldalát, amelyet a 7digits marketing ügynökség készített a cég megbízásából. A Laserox, a társasjáték-kiegészítők gyártására specializálódott,…
Bővebben

"Nálunk a termékek nem csak felsorolások, hanem történetek"

2025. 01. 17.
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a Mr. Alkohol honlapját. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főbb szakaszai…
Bővebben

„Hogyan segít a hoszigetelesmindenkinek.hu a döntésben?”

2025. 01. 17.
A mai interjúban örömmel mutatjuk be nevezőnket, a Hőszigetelés Mindenkinek oldalát. A beszélgetés során bepillantást nyerhetünk a pályázó inspirációjába, a honlapjuk fejlesztésének főb…
Bővebben
További hírek